söndag 14 januari 2018

Smakebit på søndag: Springfloden

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I fredags började jag äntligen läsa första delen i den där serien om Olivia Rönning och Tom Stilton av Cilla och Rolf Börjlind. Den där serien som folk har tjatat om i fem år eller så. Jag bävar lite över förväntningarna och vi får väl se hur det slutar. Springfloden är i alla fall boken som smakprovet kommer ur den här veckan.

Min smakebit är från sida 154.
     Strandfallet.
     Så futtigt det lät, tänkte han. Ett lätt konstruerat ord. Strand och fall. Själv hade han aldrig använt det ordet. Han tyckte att det degraderade ett av de vidrigaste mord han hade utrett. Det lät löpsedel. Själv hade han alltid refererat till fallet som Nordkoster. Konkret. Polisiärt.
     Och olöst.
     Varför Olivia Rönning intresserade sig för Nordkoster var inte hans problem. Hon kom från en annan värld. Men hon hade planterat en fästing i hans mentala kropp. Hon hade gjort en skåra i det befintliga och släppt in det förflutna och det störde honom. Han ville inte bli störd. Inte av det förflutna och definitivt inte av det som hade stört honom tillräckligt i nästan arton år.

30 kommentarer:

  1. låter spännande, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Denna har jag också tänkt läs hur länge som helst, men det har inte blivit av än. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så jag var inte ensam om att inte ha läst den? ;)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Jag skulle vilja läsa den här serien, men jag såg ju TV-serien och den var så bra att jag kommer ju ihåg en massa fortfarande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så dumt. Jag spelade ju in serien för att ha den till efter jag hade läst boken. Tyvärr tyckte hårddisken annorlunda, men jag tror serien finns på SVT Play :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Jag har sett tv-serien men inte läst boken. Tyckte om tv-serien, tror att det får räcka med den, spara in lite lästid där. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör likadant själv ibland, men den här boken hade jag ju långt innan den blev TV-serie :)

      Radera
  5. Ja den serien har man ju inte undgått att uppmärksamma. Dock inte läst något av författarduon. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har synts mycket ja, både som bok och TV-serie.

      Radera
  6. Tack för en smakbit med ett rikt språk - det gillar jag!

    SvaraRadera
  7. Tack för en smakbit med ett rikt språk - det gillar jag!

    SvaraRadera
  8. Har läst några av de första delarna i serien och borde nog fortsätta men det har inte blivit av, ännu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis, har själv samma problem när det gäller ganska många serier :)

      Radera
  9. har faktiskt läst Springfloden och sett som TV - serie. tyckte faktiskt om både bok och serie. tack för påminnelsen och smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju bra, har tänkt se TV-serien sedan :)

      Radera
  10. Tack för smakebiten, har tänkt läsa serien någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så jag tänkte också :)

      Radera
  11. Den här har jag läst. Har inte plockat upp någon av de andra delarna än men det borde jag kanske göra. :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag fortsätter med serien i år. Förmodligen inte, men jag har de andra delarna i hyllan redan.

      Radera
  12. Jag ska hålla utkik vad du säger sen, min make lyssnar på en miljon ljudböcker i veckan och han lyssnar gärna på deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan rekommenderat den här till sambon, han lyssnar också på massor av deckare :)

      Radera
  13. Tack för smakbiten! känner igen framsidan på boken men inte mer.

    SvaraRadera
  14. Ny bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera