lördag 6 januari 2018

Årsenkät 2017

Nu när den lite torra och trista statistikdelen är avklarad så kör vi samma igen (nästan) men i text. Jag lovar att detta blir det sista inlägget om 2017 😳

Hur många böcker läste du?
101 stycken blev det. Eller kanske 102. Eller 96. Det beror på hur man räknar. Jag är i alla fall jättenöjd!

Och hur många sidor blev det totalt?
34 322.

Vilken blev årets bästa läsmånad, i sidor och kvalitet?
I april läste jag flest antal sidor (3 671). Mars och november hade det högsta snittbetyget (3,75).

Vilken blev årets sämsta läsmånad, i sidor och kvalitet?
December blev lite förvånande den månad när jag läste färst antal sidor (2 270) och januari hade det lägsta snittbetyget (3,44).

Vilken var den bästa boken du läste?
Det här är faktiskt en väldigt svår fråga, ingen bok fick full pott, men fyra böcker nådde nästan ända fram. Av dessa tre i stort sett omöjliga att skilja åt. Därför får Tredje principen av Anna Jakobsson Lund, Mitt hjärta går på av Christoffer Holst och Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund allihop dela på den äran.

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?
En man från ingenstans av Gregg Hurwitz var inte dålig på något sätt, men den levde inte alls upp till förväntningarna jag hade efter att ha läst första delen.

Mest överraskande på ett positivt sätt?
Det måste nog bli Mitt hjärta går på av Christoffer Holst. Jag trodde nog att jag skulle gilla den, men den berörde mig mycket mer än vad jag trodde.

Vilken bok rekommenderade du till flest människor?
Den där serien om Tilda Modigh av Elin Säfström alltså. Om du inte har läst den, gör det.

Bästa bokserien du upptäckte?
Jag hittade inte mindre än sjutton nya serier... Det finns mer än en som sticker ut, bland annat en som jag läste två böcker i och det är den om Sean Duffy av Adrian McKinty. Även Systemet av Anna Jakobsson Lund är en som jag minns och jag bara måste skaffa mig de andra delarna.

Vilken var årets mest lästa författare?
Arnaldur Indriðason och Carin Gerhardsen läste jag tre böcker var av.

Nya favoritförfattare som du upptäckte?
Jösses... 44 nya författare blev lästa, det kan vara svårt att plocka ut en favorit då. Speciellt som jag inte hunnit med mer än en bok av var. Förutom då Adrian McKinty, som väl får betraktas som en ny favorit. Carina Bergfeldt kan nog tänkas bli en ny favorit när jag läser mer av henne. Liksom Anna Jakobsson Lund och Mo Hayder.

Den bästa boken utanför din comfort zone eller som var en ny genre för dig?
Vilken är nu min comfort zone egentligen? Jag väljer Christoffer Holsts Mitt hjärta går på här också, den hör definitivt inte till vad jag brukar läsa.

Mest spännande bladvändare?
Det blir många samma svar här. Som vanligt. Här får det nog bli Tredje principen av Anna Jakobsson Lund.

Bästa skräckisen?
Det blev förhållandevis få skräckisar under förra året, men den bästa får nog bli Bokea av Grady Hendrix.

Den sorgligaste boken?
Jag blev mest berörd av Boel och Oscar av Josefine Sundström och det är nog det jag får räkna här.

Den roligaste boken?
Det är många som kan tänkas tävla om den utmärkelsen, men det får bli Projekt Rosie av Graeme Simsion som tar hem den.

Den mest hypade boken?
Faktiskt är det nog många här också, men två som alla verkar ha älskat är Mitt hjärta går på av Christoffer Holst och Tredje principen av Anna Jakobsson Lund. Så även jag.

Bästa ungdomsbok?
Se ovan. Och så plus Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund.

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar?
Överträffade mina högt ställda förväntningar? Det finns det nog ingen, men Entry Island av Peter May levde upp till dem i alla fall.

Mest minnesvärda karaktär?
Samma svar som förra gången... Tilda Modigh. Med hästlängder.

Vackrast skrivna boken som du läst?
Det jag läser brukar inte direkt vara vackert... Tror att Neil Gaimans Oceanen vid vägens slut ligger vansinnigt bra till här.

En bok som gjorde starkt intryck på dig?
Kåda av Ane Riel kan nog vara en av de böcker som kommer att leva kvar länge.

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med?
Det får nog faktiskt bli de två sista delarna i Thomas Eriksons serie om Alex King, Vanmakt och Vedergällning. En fantastiskt bra serie.

Kortaste boken du läst?
Den kortaste e-boken, som består av två noveller, är Celephaïs & Azathoth av H.P. Lovecraft. Om jag ska välja en roman så är det Tidsmaskinen av H.G. Wells med sina 142 sidor.

Längsta boken du läst?
2017 kommer inte att gå till historien som ett tegelstensår, det blev inte speciellt många tjocka böcker. En hemlig plats av Tana French var tjockast med sina 568 sidor.

Favoritbok du läste av en författare du har läst andra böcker av?
Entry Island av Peter May fick ju 4,5 i betyg och honom har jag läst andra böcker av så den ligger väl nära till hands.

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2017?
Inferno (Dan Brown), Insurgent (Veronica Roth) och Allegiant (Veronica Roth) verkar vara de tre jag har både läst och sett samma år.

Bästa bok du läst endast för att du fick tipset från någon annan?
Det känns som att jag upprepar mig, men både Mitt hjärta går på av Christoffer Holst och Tredje principen av Anna Jakobsson Lund läste jag på rekommendation.

Favoritrecension du skrev?
Förutom min sågning, som jag inte tänker länka till, så är Kåda av Ane Riel en recension som känns bra och den var rolig att skriva.

Den mest lästa recensionen?
Jag har ju lite svårt att lita på de där siffrorna, speciellt som jag vet att Google inte kan filtrera bort spambesökare, men Tredje principen av Anna Jakobsson Lund påstås ha 372 visningar.

Mest populära inlägget på din blogg?
Även här gäller ju att det förmodligen är mängder av spambesökare, men Topp Tio böcker jag rekommenderar mest (från 2013) säger att den har visats 4 524 gånger.

En bok du inte läste 2017 som du kommer prioritera 2018?
Ja, det är ju runt 30-40 stycken det... Miraklet av Emma Donaghue borde vara långt upp på läslistan.

En bok du ser fram emot?
Ja, eftersom jag inte fick min dos Mattias Edvardsson under 2017 så ser jag allra mest fram emot hans nya bok som släpps i sommar, En helt vanlig familj.

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa! Jag rankar också Mattias bok högst på listan över vilka jag ser fram mot. Men det finns fler :-)
    Är så fascinerad över att vi tycker så olika om serien med Sean Duffy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dålig koll på vilka böcker som släpps i år, men jag vet att det finns några som jag längtar efter :)

      Det måste helt enkelt vara så att du läste den där boken om Sean Duffy vid ett fullständigt galet tillfället. Det är helt omöjligt att vi kan tycka så olika :)

      Radera
  2. Oj, sjutton nya serier! Jag kan knappt komma på en handfull böcker av dem jag läste som ingår i en serie. Det måste jag faktisk kolla upp.

    Håller helt med om Mattias Edvardsson, hans kommande bok kommer det närapå att vara nervöst att läsa. Mina förväntningar är så enormt stora på den och jag vill inte att den skall floppa i mina ögon, utan hålla samma fantastiska nivå som En nästan sann historia, som jag tyckte kunde ha blivit Augustnominerad inte minst på grund av språket. Måste klicka in och läsa ditt inlägg om topp tio böcker du rekommenderar mest från 2013, så många visningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjutton är ändå ett förhållandevis lågt antal ;) Det är något som gör att jag dras till serier. Eller så är det helt enkelt så att de genrer jag läser ofta innebär serier. Svårt att veta :)

      Jag brukar inte reagera på språk i böcker, i alla fall inte så att jag tänker "oj, vad vackert". Däremot så händer det ibland att allt bara flyter på och jag känner mig lugn och omhändertagen. Då är det förmodligen något med språket. Mattias böcker får mig att känna så :)

      Radera