torsdag 7 december 2017

Hett i hyllan #121

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Mer från den där rean, eller vad det nu var, i juni 2014.
Första delen i den här serien om Guido Brunetti av Donna Leon köpte jag inför en Italien-resa, jag gillar ju att läsa böcker som utspelar sig där jag är. Den läste jag och gillade. Alltså köpte jag ett par till.

Död i främmande land och Klädd för döden är andra och tredje delen och trots att det har blivit fler Italien-resor så har böckerna inte blivit lästa. Nu vet jag ju redan att det kommer att bli ännu en resa dit nästa år, om man allt går som planerat, så kanske är det dags då.

Det här är ju en väldigt gammal serie, de här två böckerna är från 1993 och 1994. Tyvärr innebär det att det är svårt, om inte omöjligt, att hitta de delar som saknas mellan tredje och sextonde. Hur jag ska göra med det återstår att se. Först ska jag väl läsa de här två. Under tiden kan jag ju också hoppas på nyutgivning.

Mer om serien:
Böckerna utspelar sig i Venedig och kommissarie Brunetti är den sympatiske huvudpersonen. Till skillnad från många andra deckarhjältar är han lyckligt gift och är en i grunden vänlig själ. Däremot får man i Donna Leons böcker en inblick i Italiens nätverk av politiker, maffia och medier. Boven i dramat hamnar sällan i fängelse eftersom det ofta är så det ser ut i verkligheten.

Donna Leons böcker är översatta till 34 språk. Dock inte till italienska. Donna Leon vill inte bli känd i Italien, där hon bott sedan 1981.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

14 kommentarer:

  1. Författarnamnet låter bekant, men jag tror inte jag läst något av henne.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/12/07/hett-i-hyllan-69/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade i alla fall den första boken.

      Radera
  2. Jag har läst ett antal av Donna Leons böcker och jag gillar dem. Faktiskt så tror jag att jag fortfarande har någon del oläst i bokhyllan. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/12/hett-i-hyllan-121.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kan komma att gilla den här serien riktigt mycket. Bara jag fortsätter läsa.

      Radera
  3. Jag har läst någon bok av Donna Leon och gillade, och skulle verkligen vilja läsa mer av henne, men här kommer mitt bidrag....

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/12/hett-i-hyllan-vecka-49.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det var bra stämning i den boken jag har läst och jag vill egentligen gärna fortsätta med serien.

      Radera
  4. Har nog också någon Donna Leon stående oläst i min hylla.

    Här kommer min bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/12/hett-i-hyllan-121.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att vi är några stycken som har det :)

      Radera
  5. Jag har läst någon bok av Leon men jag minns inte vad den hette.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har ju skrivit en hel hög så det är ju inte lätt att hålla ordning på dem.

      Radera
  6. Jag har någon oläst bok av henne med. https://eggetbok.blogspot.se/2017/12/hett-i-hyllan-31.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får kanske göra gemensam sak, alla vi som har det :)

      Radera
  7. De låter ju intressanta fast vad spelar det för roll? Böcker blir alltid olästa fast de är intressanta :).

    http://frokenchristina.blogspot.se/2017/12/hett-i-hyllan-121.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt, men det kommer ju långt fler intressanta böcker än vad man hinner läsa så egentligen är det ju logiskt :)

      Radera