måndag 25 december 2017

Film: Ghost in the shell

Titel: Ghost in the shell
Originaltitel: Ghost in the shell
Genre: Science fiction
Regissör: Rupert Sanders
Manus: Ehren Kruger, Jamie Moss, William Wheeler
Skådespelare: Scarlett Johansson, Pilou Asbæk, Takeshi Kitano, Juliette Binoche, Michael Pitt, Chin Han (III)
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: UK | Kina | Indien | Hong Kong | USA
Längd: 107 min
Serie: -
Såg den på blu-ray 8 december 2017


Handling
Ghost in the shell utspelar sig i framtiden där människor har förbättrats med hjälp av teknologi. Major räddas undan döden, och blir den första av sitt slag: en mänsklig hjärna i en artificiell kropp som är designad för att bekämpa cyberbrottslingar. Hon leder specialstyrkan Section 9 med uppdraget att sätta stopp för de allra värsta brottslingarna och extremisterna. Nu ställs de mot en fiende vars enda mål är att hindra Hanka Robotics teknologiska framsteg. Under ett uppdrag gör Major en chockerande upptäckt om sitt tidigare liv, och den organisation hon skapades för att tjäna.

Min kommentar
Den här filmen har jag kikat på i evigheter, men jag kunde inte riktigt bestämma mig för om jag verkligen ville köpa den. Betyget på IMDb är ju inte imponerande högt, men jag är ganska förtjust i Scarlett Johansson. När det blev Black Friday slog jag äntligen till. Jag kan inte påstå att jag ångrar det köpet.

Det här kan vara den snyggaste film jag någonsin har sett, den är i alla fall i toppen på den listan. Den är så snygg att det eventuellt påverkar mitt betyg. Det är en väldigt futuristisk miljö och den är helt enkelt bara fantastisk.

Tydligen är Ghost in the shell från början japansk anime och manga. Det råder tydligen lite delade meningar om vad som kom först och helt ärligt så bryr jag mig inte jättemycket. Här finns i alla fall det gamla vanliga dilemmat; vad är en människa? Detta är dock ingen djup film och de stora frågorna slarvas bort litegrann och det satsas lite mer på ren action. Det är i alla fall väldigt underhållande.

Scarlett Johansson är storartad. Till och med hennes rörelsemönster är annorlunda. Hon rör sig inte robotlikt, men det är en liten, liten ryckighet som gör att man ser att detta inte är en mänsklig kropp. I övrigt spelar hon egentligen bara med ögonen. Hon är ju en cyborg, men med en mänsklig hjärna och ögonen är ju själens spegel.

Manuset är tyvärr inte världens bästa, det mesta blir serverat på silverfat och dialogerna känns ibland lite krystade. Jag har dock överseende med det bara tack vare det visuella. Vill du se en oerhört snygg film så ska du se denna.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 812 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 133 865 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Det låter ju som en sevärd film, samtidigt som jag inte är säker på om det är "min typ av film". Blir svårare och svårare att veta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den var urläcker och definitivt sevärd, men jag gillar ju den här typen av film :)

      Radera
  2. Den här gillade jag! En väldigt speciell film - och så snygg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var lite osäker innan jag tittade, men den var riktigt bra och så otroligt snygg.

      Radera
  3. Jag gillar med denna filmen, antagligen mest för att den är så jäkla snygg och Scarlett har, i min mening, aldrig varit bättre.. eller snyggare.
    Och den är dessutom 10 gg bättre än anime filmen med samma namn. Animefilmen är nämligen bara otroligt seg och jag förstod inte heller den kan jag erkänna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte sett animen och har nog inte tänkt göra det heller. Har ofta lite svårt för det asiatiska, eller mer att jag inte förstår riktigt hur de tänker :) Men den här filmen är så snygg att det nästan är lite löjligt. Det är inget jag brukar tänka på överhuvudtaget, men jag blev golvad här. Och Scarlett... alltså, Scarlett :)

      Radera