måndag 4 december 2017

Film: Morgan

Titel: Morgan
Originaltitel: Morgan
Genre: Science fiction
Regissör: Luke Scott
Manus: Seth Owen
Skådespelare: Kate Mara, Anya Taylor-Joy, Rose Leslie, Michael Yare, Toby Jones
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: USA
Längd: 92 min
Serie: -
Såg den på C More 17 november 2017





Handling
En riskanalytiker skickas till en avlägsen och topphemlig plats för att utreda en hemsk olycka. Händelsen utlöstes av en till synes harmlös ”människa” som utgör ett stort mysterium – både oerhört begåvad och oberäkneligt farlig.

Min kommentar
Kan det vara så att det inte kommer några bra filmer längre? Eller har jag bara blivit mer kräsen? Och snål? Vi botaniserar fortfarande bland streamingtjänsterna för att hitta något att titta på och tja, det går så där.

Morgan har inte så bra betyg på IMDb, men det är ändå en science fiction så vi gav oss på den. Eller egentligen jag då, det är jag som har veto hemma. Vi blev väl inte direkt besvikna, men inte heller imponerade. Jag vet inte vad den här filmen vill. Är den ett inlägg i debatten om genmanipulation? I så fall missar den målet. Ganska rejält. Temat är ju dock intressant, men tyvärr så slarvas de etiska/moraliska frågorna bort och filmen hemfaller i stället åt onödiga och omotiverade våldsscener. Morgan själv känns bara underlig och man måste nog vara både blind och döv om man inte får lite rysningar av henne. Men huvan alltså, jösses vad jag stör mig på att hon alltid har huva. En hel del ologiska saker händer också, eller kanske mest görs. Det är störigt.

Här finns många halvkända namn och ingen skugga ska falla på skådespelarna. De gör vad de kan. Däremot känns hela filmen lite som en axelryckning. Det blir liksom ingen riktig nerv. När jag skulle skriva det här inlägget så upptäckte jag att filmen är regisserad av Ridley Scotts son och pappa själv har varit med och producerat. Det kan kanske vara förklaringen. Ingen lätt mantel att axla.

Slutet var nog meningen att vara en tvist, men helt ärligt så stod den upplösningen i tidningen igår. Filmen är väldigt förutsägbar, men den är ändå 90 minuters underhållning. Kanske måste man gilla science fiction för att uppskatta den. Bechdaletestet bör den i alla fall klara med bravur. Män finns endast i biroller och såvitt jag kan bedöma så pratar inga kvinnor om några män. Någonsin.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 166 betyg).
IMDb hade den 5,8 i genomsnitt (beräknat på 28 332 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. Den här blev jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart underhållande och sevärd om man inte väntar sig för mycket :)

      Radera