lördag 30 december 2017

"O helga natt" av Sara H Olsson

Författare: Sara H Olsson
Titel: O helga natt
Genre: Feelgood
Antal sidor: 233
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hallavik 2
Förlag: Bokförlaget Sol
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 17 december 2017




Första meningen: Som den kärlekskranke unge man han var döpt efter strök sig Romeo längtansfullt mot ytterdörren.

Baksidetext
Det närmar sig jul och det lättsamma livet i Hallavik kommer in i en ny fas för Nina Becker och Johanna Seger.

Den ena är frivilligt skild och lägger med glädje livet som lyxhustru bakom sig. Den andra blir ofrivilligt sambo och förbereds på en omorganisering på jobbet. Rollerna är ombytta och de båda kvinnorna försöker anpassa sig till de nya förutsättningarna.

För att fira sin återkomst till den lilla staden på västkusten bjuder Nina in till glöggfest. Framtidens ekonomi är ett bekymmer hon håller på avstånd och ser istället fram emot en flirtig kväll med vänner och nya bekantskaper. Men ett känt ansikte dyker oförberett upp och Nina vet inte hur hon ska reagera. Han är trevlig och snygg, men Nina känner till hans hemlighet.

Johanna kan inte släppa sina personliga problem, vilket resulterar i att hon firar lite för mycket och hamnar i en intim situation med helt fel man. Sakta men säkert krackelerar fasaden och Johanna får ta konsekvenserna för sina handlingar.

Går julen att rädda? Kan en flirt med en konstnärlig fotograf berika livet? Eller är det den kända sångaren Andreas Ekberg som står med lösningen på allt?

Min kommentar
Första delen i den här serien läste jag förra vintern och trots, eller kanske tack vare, att det fanns en del att reta sig på så gillade jag den. Andra delen var jag så lyckligt lottad att den damp ner här för någon vecka sedan. Jag är ju inte den som brukar anpassa läsning efter årstid, men... Feelgood passar ju bra till jul. Speciellt när boken utspelar sig i december.

Det är ganska trevligt att återse det fiktiva Hallavik. Jag börjar dock fundera på om min bild av byn har varit helt fel för det verkar vara en mindre stad, inte en by. Det gör mig lite förvirrad, men jag lägger inte så mycket fokus på var. Förutom att det är på mitt älskade Västkusten. I förra boken var det sommar och fullt ös på campingplatsen. Nu är det vinter och med det alla problem som följer på den. Som höga snövallar som blockerar infarten.

Igenkänningsfaktorn. Det är nog det som jag gillar mest med den här boken. Förutom snövallarna så skrattar jag högt åt "parkeringspolisen" vid stormarknaden. För att inte tala om när Nina ska handla och ställs inför alla valmöjligheter. Det är oförglömligt. En annan scen som lever kvar är den med "de minsta kondomerna ni har". Slutsatsen de drar av det kan jag dock inte alls förstå. Många dråpliga scener spelas upp och jag kommer på mig själv med att tänka att jag är glad att det inte är jag. Oftast är det roligt, men personligen tycker jag det är för mycket fokus på otrohet. Det kommer jag aldrig tycka är kul.

Karaktärerna här är inte lätta att tycka om. Faktum är att jag tycker ganska illa om dem. Eller nej, egentligen är det mer de val de gör som jag tycker hjärtligt illa om. Både Johanna och Nina fokuserar på helt fel saker och jag blir grymt irriterad på Johanna som tvunget ska tussa ihop Nina med någon. För utan man kan man ju inte vara. Jag får känslan att båda ska föreställa självständiga, starka kvinnor, men hela deras tillvaro verkar gå ut på att hitta en karl. Och ett krav på den eventuella mannen är att han måste vara snygg. Och välutrustad. Nina beklagar sig över det ytliga i världen, men hon är själv sinnebilden av ytlig. Karlarna är inte mycket bättre och speciellt Mårten tar sig för (faktiskt gör han två obegripliga saker) något som jag överhuvudtaget inte kan förstå. Där hade jag nog tackat för mig om jag hade varit Johanna.

Jag har svårt att relatera till de här kvinnorna, som ska vara någonstans mellan 35 och 40, men trots att jag inte gillar det de gör så bryr jag mig om dem. Det jag hoppas på är att de ska komma på vad som egentligen är viktigt här i livet. De verkar ju vara på väg åt det hållet i alla fall och jag vill verkligen att det ska gå bra för dem.

Om jag har förstått det rätt så ska det komma en tredje del under 2018 och jag ser fram emot den. Då hoppas jag få veta hur det ska gå för Nina, Johanna och Hallvetet. Och var det där graviditetstestet verkligen pålitligt?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,4 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 7 betyg).
Goodreads hade den 3,53 i genomsnitt (beräknat på 19 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om O helga natt: Bina's books, Fröken Rödlök och Villa Freja.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar