fredag 22 juni 2018

Kommande böcker juli 2018

Inte speciellt många boksläpp i juli, men åtminstone en av dem har jag väntat på. Länge.

Som daggen stilla kysst av Marianne Cedervall
Genre: Kriminalroman
Serie: Anki Karlsson (4)
Antal sidor: 300
Utgivningsdatum: 2018-07-12
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
Det rustas till bröllop i Mullvalds ett riktigt traditionellt sådant! Det är bonden Bengts dotter Amanda som ska gifta sig och ta över gården, och han är nöjd och förväntansfull. Den blivande maken Fredrik tar han till sig som sin egen son. Bengts fru Titti är dock tveksam: Fredrik är visserligen jägmästare, men han kan ingenting om djurhållning. Daniel, Amandas nära barndomsvän, hade varit ett mycket bättre val.

Både Anki och Tryggve är inbjudna och ska hjälpa till på bröllopet. Det blir en pampig vigsel i Mullvalds kyrka, men under middagen kan Anki inte undgå att märka att det råder en viss spänning bland några av gästerna. Och anar hon inte en bitter underton i det som sägs? Dessutom råkar hon bli vittne till något ytterst oväntat.

När det så är dags för den klassiska brudvisningen , då brudparet ska presenteras för socknen, är det bara Amanda som kommer ut på trappan. Fredrik dyker inte upp, trots alla som ropar. Han går inte att finna någonstans. Enda spåret efter honom är hans blodfläckade kravatt som hittas i jordkällaren, och det verkar inte bättre än att Anki och Tryggve har fått ännu ett märkligt fall att lösa.


Jag har faktiskt inte läst något alls av Marianne Cedervall, men första boken i serien om Mirjam & Hervor har stått i hyllan sedan våren 2012. Något säger mig att jag kommer att gilla när jag väl läser.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



De vänsterhäntas förening av Håkan Nesser
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: 544
Utgivningsdatum: 2018-07-27
Förlag: Albert Bonniers Förlag

Från Bokus
Medan Marten Winckelstroop och Rejmus Fiste ännu går i Oosterby småskola bildar de De vänsterhäntas förening. Flera årtionden senare brinner ett gammalt pensionat ner till grunden och ett antal människor omkommer. Det ena hänger ihop med det andra, men det finns ingen kvar i livet som kan förklara hur. Nästan ingen.

Nej men, en ny Nesser! 'Nuff said.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Hem ljugna hem av Michelle Sahs
Genre: Thriller
Serie: -
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2018-07-02
Förlag: Southside Stories

Från Bokus
New York-borna Sam och Merry flyttar med sin lilla son Conor till en idyllisk stuga i skogarna utanför Sigtuna, som Sam har ärvt. Där planerar de att starta ett nytt hälsosamt liv. Sam kan lämna sin akademiska karriär bakom sig och ägna sig åt filmskapande. Merry tillbringar dagarna som den perfekta hemmafrun tillsammans med sonen: hon syltar, saftar, bakar och lagar ekologisk barnmat.

Men någonting i idyllen skorrar falskt. Merrys bästa väninna Frank är den första som lägger märke till det när hon kommer på besök. För varje dag blir sprickorna i fasaden mer och mer tydliga. Vad gör Sam egentligen när han är inne i stan och letar efter samarbetspartner? Och hur kommer det sig att Conor hellre tyr sig till Frank än till sin mamma?


En psykologisk thriller. Mums. En debut också, vad det verkar.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Under ytan av Gilly Macmillan
Genre: Kriminalroman
Serie: Jim Clemo (2)
Antal sidor: 432
Utgivningsdatum: 2018-07-06
Förlag: Modernista

Från Bokus
Vännerna Noah och Abdi har alltid gått sida vid sida. En sen natt, när Noah hittas flytande och medvetslös i en kanal, förändras allt. Vad som först tycks vara ett skämt som gått snett förvandlas till öppen strid. Noah är född iStorbritannien. Abdi är flykting från Somalia. Och Bristol håller på att kollapsa av sociala spänningar. Polisen Jim Clemo vill försäkra sig om att Noah som befinner sig i koma verkligen råkat ut för en olycka. Men Abdi vägrar berätta vad som har hänt. När kriminalreportern Emma Zhang, som också är Jim Clemos föredetta älskare, söker upp Noahs föräldrar flyter också stadens rasism upp till ytan.Två familjer slåss nu för sina söner och för sanningen. Ingen av dem förstår ännu hur långt de kommer att gå, vilka demoner de kommer att konfrontera och vilken smärta de ska utstå.

Äntligen! Jag har väntat länge på hennes nästa bok.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Svekets gåva av Per M Herrey
Genre: Kriminalroman
Serie: Johnny Janell (2)
Antal sidor: 356
Utgivningsdatum: 2018-07-09
Förlag: Visto Förlag

Från Bokus
En bilbomb avsedd att skada förbundsjuristen Johnny Janell exploderar.

En guldtacka hittas i Ångermanälven utanför Sollefteå tillsammans med benrester och en uniform från en tysk soldat. Fyndet väcker frågor och ger inte bara oväntade kopplingar till Johnny Janell, utan också till hans guddotter Cornelia Molén.

Jakten efter svaren inleder ett sökande i det förgångna som visar sig utgöra en reell fara för dem båda.


Ja, jag var tvungen att googla om detta är den Per Herrey. Och ja, det är det. Hade ingen aning om att han skriver böcker. Tydligen är detta till och med hans andra.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Död i underjorden av Ian Rankin
Genre: Kriminalroman
Serie: John Rebus (6)
Antal sidor: 320
Utgivningsdatum: 2018-07-12
Förlag: Modernista

Från Bokus
Kommissarie John Rebus hatar Edinburgh-festivalen. Han har ägnat åratal i polisstyrkan åt att konfrontera den, undvika den och förbanna den. Men oftast hamnar han ändå mitt i den. Festivalen är trots allt en ärorik tradition i Skottland och en tid då staden fylls av glädje. Men mitt bland högljudd musik, skratt och ljudet av klirrande whiskyglas har en ännu äldre tradition smugit sig in. På en avskild gata där ingen kunnat höra hans skrik hittar Rebus Billy Cunninghams livlösa kropp, hängandes från en slaktkrok. Sökandet efter mördaren leder honom från Edinburghs farligaste kvarter till Belfast, till gängmedlemmar, vapensmugglare och tungt kriminella. Och redan innan han hinner komma fram till sanningen stirrar han mördaren i vitögat.

Nu har jag ju inte läst den första delen, som står i hyllan, men när jag gör det så kanske jag bestämmer mig för att läsa hela serien.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

10 kommentarer:

  1. Under ytan stod jag och fingrade på (den engelska) i bokhandeln men lyckades hålla mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var duktigt gjort :) Jag tror inte jag klarar att göra detsamma när den svenska kommer...

      Radera
  2. Barbarotti och Van Veeteren i samma bok - måste läsas/lyssnas på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter det helt fantastiskt :)

      Radera
  3. Ny Nesser och en titel som är perfekt för en vänsterhänt som jag - jo, den kommer jag att vilja läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och dessutom möts äntligen Barbarotti och Van Veeteren. I samma bok :)

      Radera
  4. Skönt med en paus i bokfloden där det inte kommer så många nya som lockar 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för min del hade det gärna fått hålla i sig ett tag. Fyra-fem år kanske ;)

      Radera
  5. Nessers bok var en trevlig överraskning. Och jag blir lite nyfiken på Per Herreys bok - fast i så fall läser jag den första boken först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser verkar vara väldigt produktiv och jag har massor av olästa i hyllan, men det hindrar mig inte från att vilja ha denna nya :) Visst är det lite spännande med en bok av Per Herrey :)

      Radera