lördag 2 juni 2018

Månadsbokslut maj 2018

Antal lästa böcker i maj 2018: 8

31. Ritual av Mo Hayder
32. Midnattsljus av Charlotte Cederlund
33. Konklaven av Robert Harris
34. Vit krypta av Mariette Lindstein
35. Den tyska flickan av Armando Lucas Correa
36. Tyst väntan av Liz Nugent
37. Den namnlösa staden av H.P. Lovecraft
38. Den lilla bistron i Bretagne av Nina George

Antal lästa sidor: 2333
Genomsnitt/dag: 75
Genomsnitt/bok: 291

Snittbetyg: 3,62
Ingående i serie: 2
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 1
Fantasy: 1
Feelgood: 1
Skräck: 1
Thriller: 4

Boktolvan: 0 (4/12)
E-böcker: 1 (4/12)
Finish that series: 1 (9/19)
Hyllvärmare: 2 (19/36)
Vi möts igen: 0 (2/6)
Sist på serien?: 0 (2/6)

Kvinnor: 5
Män: 3
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 2
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 8

Antal nykomna böcker: 23
Antal bortskänkta böcker: 4

Månadens bästa: Tyst väntan av Liz Nugent
Månadens överraskning: Den tyska flickan av Armando Lucas Correa
Månadens besvikelse: Den lilla bistron i Bretagne av Nina George
Månadens roligaste: -
Månadens otäckaste: Vit krypta av Mariette Lindstein

Kommentar:
Maj är alltid en jobbig månad, födelsedagarna står som spön i backen och det innebär många kalas, vilket i sin tur betyder att många helger tillbringas i bilen. Det har en förmåga att påverka läsningen negativt. Men nu är kalasen slut för den här gången. Hälften av böckerna fick en fyra i betyg, det tycker jag är bra. För att vara jag.

Inga påbörjade serier alls i maj, det gjorde mig lite förvånad. Tråkigt nog så läste jag tydligen inte heller speciellt många som ingår i serier, bara två stycken. En av dem är sista delen, dessutom.

Tyvärr blev inte många hyllvärmare lästa, eftersom jag satsade på att få läst recensionsexemplar. Det gick däremot mycket bättre. Alla åtta var sådana.

Nya böcker dök det upp många av. 23 stycken närmare bestämt. Tio av dem var födelsedagspresenter och tretton var recensionsexemplar. Jag som tyckte jag var så duktig när jag läste åtta i maj, det ökade ändå. Fyra böcker fick faktiskt flytta hemifrån också.

Om månadens bästa: En svår månad att plocka ut den bästa, men Tyst väntan fick titeln till slut.
Om månadens överraskning: Den tyska flickan var inte alls vad jag trodde.
Om månadens besvikelse: Jag gillade ju Den lilla bokhandeln i Paris och hade kanske för höga förväntningar på Den lilla bistron i Bretagne.
Om månadens roligaste: Inga roliga böcker alls. Så tråkigt.
Om månadens otäckaste: Jag är rädd för att inte mycket, om ens något, är överdrivet i Vit krypta.

4 kommentarer:

  1. Ja, den kommentaren måste jag ju svara på själv. När jag skriver förvränger jag ju allt, det är ju trots allt fiktion. Men för att skriva Danis berättelse måste jag hitta inspiration från när jag själv var inlåst i flera månader. Och jag lovar att inget är överdrivet där. Andra saker hände. På andra sätt. Med andra människor. En del grejer var betydligt värre. Så nu vet du. Men det finns trots allt hopp, för jag är ju här nu. Och skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju det jag var rädd för och det är ju precis det som gör boken så otäck. Det händer ju liksom liknande saker hela tiden, i verkligheten. Allt som får mig att fundera över vad människor kan göra mot andra människor är otäckt på ett väldigt obehagligt sätt. Och det är ju också det som gör de böckerna så bra.

      Radera
  2. Oj så många nya böcker! 23 nya böcker på en månad tror jag aldrig att jag skaffat. Ingen risk att du blir utan läsning iaf. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju bara räknat med de som jag hade önskat mig och jag vågade inte ens tro att de skulle vara tio :)

      Radera