torsdag 21 juni 2018

Hett i hyllan #149

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då börjar vi väl med 2015.
Den här boken kom sambon hem med en dag, otroligt nog utan att först fråga om det var någon jag ville ha när hans jobb hade utförsäljning.

Jag har läst hela Jonas Moströms första serie, den om Johan Axberg. Trots att jag flera gånger lovade mig själv att göra slut med den. Himlen är alltid högre är första delen i hans nästa serie, om Nathalie Svensson. Förmodligen var det inte helt smart att behålla den här boken, jag vet ju att jag inte är så glad i hans böcker, men när den bara kom så där... Kanske är denna mycket bättre. I alla fall ända tills den går ihop med den förra, som jag har hört att den tydligen ska göra.

Så här står det på baksidan:
Nathalie Svensson, psykiatriker och medlem av rikskriminalens gärningsmannaprofilgrupp, trivs äntligen med tillvaron. Som nyseparerad har hon skaffat sig en etta i Stockholm för att kunna leva ett annat liv vid sidan av det som mamma i Uppsala. På väg hem efter en sen kväll på Café Opera får hon ett sms från Rickard Ekengård, den berömde skådespelaren som hon tillbringat en natt med några veckor tidigare. Nu vill han ses igen och de bestämmer träff vid Karlaplan. Men det blir inget möte för när Nathalie kommer fram ser hon hur Rickard blir brutalt skjuten och slängd i fontänen. Överfallet är närmast identiskt med mordet på hennes stora kärlek för tio år sedan - ett fall som aldrig fick sin förklaring. Är Nathalie utsatt för ödets grymma nyck eller finns det en koppling mellan morden? Har de obehagliga sms hon börjat få från okänt nummer något med det hela att göra? Snart är Nathalie indragen i en ondskefull historia som blir mörkare ju närmare sanningen hon kommer.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Den har jag läst, tycker serien är okej men denna första boken var riktigt bra.
    http://eggetbok.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-55.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ska jag putta upp den i läshögen :)

      Radera
  2. Serien om Nathalie är faktiskt bättre. Inget som känns supernytt och så, men helt ok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Supernytt är inget krav, bara det inte är för likt gnälliga Johan Axberg :)

      Radera
  3. Har inte läst något av den författaren. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-149.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ganska många, men jag är osäker på varför :)

      Radera
  4. Hakar på med lite rock n´ roll idag!
    http://hce.blo.gg/2018/june/hett-i-hyllan-3.html

    SvaraRadera
  5. Har läst kanske det är de tre första i hans första serie, men vill läsa fler plus denna. Jag vill även jättegärna läsa mitt egna bidrag med...

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-vecka-252018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju läst hela hans förra och om jag har förstått rätt så kommer denna nya att gå ihop lite med den gamla.

      Radera
  6. Jag tyckte just den här boken var ett lyft...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/06/21/hett-i-hyllan-97/

    SvaraRadera
  7. Tror att jag har någon bok av Moström på plattan.
    Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-149.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att ha koll på de där böckerna på plattan :)

      Radera
  8. Förresten - i vilket program har du gjort bilden till hett i hyllan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det borde vara Paint.net, det är det enda jag använder. Bokbilden och elden vet jag att jag laddade ner och satte ihop. Jag gissar att jag laddade ner teckensnittet någonstans ifrån också :)

      Radera