torsdag 28 juni 2018

Hett i hyllan #150

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi håller ett tag i januari 2015.
Tillsammans med förra veckans bok så hade sambon även med sig Sinon av Dan T Sehlberg. En bok jag aldrig hade hört talas om.

När jag kollade upp boken så upptäckte jag, så klart, att den är andra delen i en serie. Jag var inte speciellt nödbedd utan beställde snabbt och lätt första delen, Mona. Det är i stort sett omöjligt för mig att motstå en bok som har ordet virus i handlingen. Första delen har, dessutom orden IT-forskare och tankestyrt datorprogram. Hur skulle jag inte kunna vilja läsa dem?

Så här står det på baksidan av Mona:
IT-forskaren Eric Söderqvist är nära ett genombrott med det tankestyrda datorprogrammet Mind surf. Den första att testa systemet blir hans fru, Hanna, anställd på en israelisk bank i Stockholm. Kort efter att hon provat systemet drabbas hon av hög feber och våldsamma hallucinationer. Det liknar en virusinfektion, men läkarna är handfallna.

Eric ser ett samband mellan Hannas sjukdom och det aggressiva dataviruset Mona, som just attackerat Israels finansiella system. Tätt följd av både Mossad och Hizbollah reser Eric till Mellanöstern, i en desperat jakt på virusets skapare och ett möjligt antivirus. I Stockholm har en smittad person redan avlidit och Hanna blir allt sjukare.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Fullständigt okända böcker för mig. Och vi har ju inte exakt samma triggers ;-)
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/06/28/hett-i-hyllan-98/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, just den triggern delar vi inte :)

      Radera
  2. Känner inte till författaren eller böckerna. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-150.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade inte heller hört talas om dem innan den ena dök upp hemma hos mig.

      Radera
  3. Jag har läst båda helt okej böcker speciellt om man är Intresserad av sådant. http://eggetbok.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-55_28.html

    SvaraRadera
  4. Åh Mona har jag också på min att läsa lista, undrar när den kommer att bli läst.
    Mitt bidrag för Veckan finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-vecka-262018.html

    SvaraRadera
  5. Här är mitt bidrag: http://hce.blo.gg/2018/june/hett-i-hyllan-4-2.html :)

    SvaraRadera
  6. Tycker att både Mona och Sinon är otroligt spännande. Läs dem!
    Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-150.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju precis det där jag vill höra :)

      Radera