måndag 11 juni 2018

Film: Cargo (2017)

Titel: Cargo
Originaltitel: Cargo
Genre: Drama
Regissör: Ben Howling, Yolanda Ramke
Manus: Yolanda Ramke
Skådespelare: Martin Freeman, Anthony Hayes, Susie Porter, Simone Landers, Kris McQuade
Utgivningsår: 2017
Produktionsland: Australien
Längd: 105 min
Serie: -
Såg den på Netflix 1 juni 2018





Handling
Australien har drabbats av ett virus. Den lilla familjen med mamma, pappa, barn försöker flodvägen ta sig fram till... någonstans där det eventuellt kan finnas hjälp. Deras mat håller på att ta slut, men så hittar pappa Andy en övergiven segelbåt.

Min kommentar
Jakten på fredagsfilmer går vidare och när jag hittade denna på Netflix såg jag bara ordet "pandemi". Då var saken klar.

Jag tror att jag förutom "pandemi" även uppfattade orden "australiensiska vildmarken", vilket ju är en kraftig förstärkning av "pandemi". Australien är ju en bra miljö för något sådant; stort, glest befolkat och varmt. Det är kanske inte speciellt mycket man uppfattar av miljön, men när de där vyerna kommer så är de fantastiska.

Det gjorde mig lite överraskad när det blev klart för mig att detta är en zombie-film, det framgick liksom inte i den texten jag hittade. Jag gillar, generellt sett, inte den typen av film och jag är lite less på filmer där pandemi = zombies. Nu är detta inte på något sätt den vanliga, ordinära zombie-filmen. Här finns överhuvudtaget inget splatter och själva gestaltningen av zombiesarna är väldigt annorlunda. Jag gillar det.

Man får ingen som helst bakgrund till vad som har hänt, utan filmen börjar liksom mitt i. Där katastrofen redan är ett faktum. Cargo är även ovanlig i det att den tar upp en del aktuella frågor, som fracking och rasism. Detta görs helt utan pekpinnar.

Martin Freeman är den som gör själva filmen skulle man kunna säga. Han gör ett jättejobb och jag har nog aldrig riktigt fattat hur duktig han är. Det gör jag nu.

Filmen är väldigt välgjord, men tyvärr är den lite för lång. Det blir lite för utdraget och vissa scener känns för långa/onödiga. Men vill du se en annorlunda zombie-film, med lite djup och faktisk handling, så ska du definitivt se denna.



Filmtipsets estimerade betyg var 2 (beräknat på 96 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 10 640 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen verkar inte kunna köpas någonstans.

4 kommentarer:

  1. Började titta på den igår, men lade ner den rätt snabbt. Var inte riktigt på humör för långsam film, men ska absolut titta senare. Jag tittade istället på några Black Mirror-avsnitt och jäklar vad bra vissa är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är ju ganska långsam. Konstigt nog, med tanke på att det är en zombiefilm :) Men den är bra, bara annorlunda.

      Radera
  2. Svar
    1. Den har bara gått en månad eller så på Netflix :)

      Radera