lördag 9 juni 2018

"Den tyska flickan" av Armando Lucas Correa

Författare: Armando Lucas Correa
Titel: Den tyska flickan
Genre: Drama
Antal sidor: 368
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The German girl
Översättare: Jessica Hallén
Serie: -
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2017
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 maj 2018




Första meningen: Jag var nästan tolv år gammal när jag beslutade mig för att döda mina föräldrar.

Baksidetext
Innan allt förändrades levde unga Hannah Rosenthal ett sorglöst liv. Men nu, 1939, är Berlins gator draperade med röd-vit-svarta flaggor, hennes familjs ägodelar fraktas bort, och de är inte längre välkomna på platser som tidigare känts som hemma. Hannah och hennes bästa vän, Leo Martin, sluter en pakt: vad framtiden än har i sitt sköte, så ska de möta den tillsammans.

Nytt hopp anländer när familjerna Rosenthal och Martin lyckas få visum till Kuba och avseglar med den transatlantiska lyxångaren SS St. Louis mot Havanna. Men snart börjar det gå illavarslande rykten om Kuba. Från ena dagen till nästa verkar det fartyg som varit deras räddning förvandlas till deras undergång.

Sjuttiofem år senare, i New York, får tolvåriga Anna Rosen ett egendomligt paket från en okänd släkting på Kuba. Anna och hennes mamma beslutar sig för att resa till Havanna för att ta reda på sanningen om familjens mystiska och tragiska förflutna.

Min kommentar
När den här boken plötsligt dök upp hos mig så kan jag inte påstå att den lockade mig speciellt mycket. Jag har läst otaliga böcker om andra världskriget och har även haft det på nära håll, eftersom båda mina föräldrar upplevde det på plats. Den tyska flickan är dock inte den vanliga boken om de fasorna. Det här handlar om något som jag inte ens visste hade hänt.

Hannah och Anna växer upp med 75 års intervall. Trots det så har deras uppväxt många gemensamma drag. De är så lika, inte bara till namnet, att jag ibland har väldigt svårt att skilja dem åt. Jag brukar ju ha lite svårt för barn som berättare, men här blir det aldrig så där pratigt och babblande som jag ogillar. Det är visserligen ganska många upprepningar och faktum är att jag nog hade blivit mer berörd om inte vissa känslor fullkomligt hamrades in i huvudet på mig. Det blir liksom inte hemskare/mer berörande bara för att man upprepar det. För mig har det direkt motsatt verkan.

Jag har lite svårt att förstå hur mamma Alma tänkte när hon tyckte att hon gav igen, när hon valde att stanna i landet som inte ville ha dem. Bara tanken på att leva i ett land där avskyn är ömsesidig får det att krypa i skinnet på mig.

Boken är inte anklagande på något sätt. Inte ens när någon av karaktärerna tänker tillbaka. Det behövs liksom inte. Armando Lucas Correa gör ett riktigt bra jobb där, när han får fram desperation, frustration, rädsla, hopp och en hel massa andra känslor, utan att använda stora ord och gester. Inte ens de rika och de som verkade ha allt var säkra. Den enda skillnaden var att de som hade råd "erbjöds" en, så kallad, väg ut.

Det som berörde mig mest var ett stycke någonstans i mitten där Hannah och hennes mor klädde ut sig och "låtsades vara lyckliga". Just den beskrivningen träffade rätt i hjärtat. De autentiska bilderna i slutet av boken tog ganska styggt också. Det är helt obegripligt att detta faktiskt har hänt.

Boktipsets estimerade betyg var 4,6 och genomsnittet 3,7 (beräknat på 27 betyg).
Goodreads hade den 3,81 i genomsnitt (beräknat på 11 922 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Den tyska flickan: Johannas deckarhörna, Just nu - just här och Bina's books.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Den här står i läshyllan och när jag ser ditt betyg så inser jag att den måste ju bli läst också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt bra och hade förmodligen fått ännu högre betyg om den inte hade varit så upprepande :)

      Radera
  2. Jag blev faktiskt imponerad av författaren till den här boken. Just det du beskriver om hur han berättar historien utan att ta till alla stora ord om vad som hände och hur det kändes. Det gjorde att jag orkade läsa boken, och jag tyckte otroligt mycket om den. Undrar om han kommer med en ny roman?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste vara väldigt svårt att skriva en sådan här historia utan att gå i den fällan. Det finns en annan bok på hans hemsida, men den är äldre. Någon annan kan jag inte hitta.

      Radera