måndag 4 juni 2018

Film: Miss you already (2015)

Titel: Miss you already
Originaltitel: Miss you already
Genre: Drama
Regissör: Catherine Hardwicke
Manus: Morwenna Banks
Skådespelare: Drew Barrymore, Toni Collette, Dominic Cooper, Paddy Considine, Jacqueline Bisset
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: Storbritannien
Längd: 112 min
Serie: -
Såg den på C More 18 maj 2018





Handling
Milly och Jess har alltid varit bästa vänner. De har alltid delat allting med varandra, från skratt till hemligheter. Nu är de vuxna och Milly har en framgångsrik karriär och ett fint hus, där hon bor med sin man Kit och deras två barn. Jess är en stadsplanerare som bor med sin pojkvän Jago på en bohemisk husbåt. Deras vänskap är så stark som den någonsin har varit. Men allting ändras hastigt när Milly diagnostiseras med bröstcancer.

Min kommentar
Det här med att bestämma genre på film, det verkar vara väldigt svårt. Denna står som dramakomedi (ser jag när jag kollar efter filmen) och omslaget ser verkligen ut som en komedi. Det är det inte. Absolut inte. Såvida du inte tycker det är kul med filmer om någon som får cancer. När jag väl hade hämtat mig från chocken (när man är sugen på en komedi och tror att det är det man ska se så blir det lite galet) så gillar jag den ändå.

Miss you already är en film om vänskap, sådan som den oftast är, väldigt ojämlik, med en givare och en tagare. Här är det Milly (Toni Collette) som är den tongivande och Jess (Drew Barrymore) som låter Milly skina. Det är en väldigt vacker och fin film, trots ämnet och trots att den inte är förskönande på något vis. Den känns väldigt äkta och mig berör den. Jag ska inte påstå att jag grät floder, men helt torrt i ögonen var det inte.

Morwenna Banks, som har skrivit manuset, är tydligen en brittisk komiker, skådespelare, manusförfattare och producent. Det märks. I all sin svärta så kommer det en hel del roliga repliker och situationer. Det är en evig tur. Filmen kunde ha blivit outhärdlig utan det. Både Drew Barrymore och Toni Collette är fantastiska och det kan nog vara deras bästa roller. I alla fall när det gäller Drew Barrymore.

Även om filmen nu råkar vara klassad som komedi och det finns en del humor så se absolut inte den här filmen om du vill skratta. Den är dock helt klart sevärd, bara du är beredd på vad det är för typ av film.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 98 betyg).
IMDb hade den 6,8 i genomsnitt (beräknat på 13 979 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar