söndag 10 juni 2018

Smakebit på søndag: Ögonblicket

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare och stafettpinnen har nu tagits över av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Läsningen har gått bra än så länge i juni, kanske mest tack vare att jag har läst två väldigt spännande och bra böcker. Den jag började på i fredags känns än så länge inte som en bladvändare. Ögonblicket av Douglas Kennedy är nog en annan typ av bok, men den har potentialen att bli intressant den också.

Jag har kommit mycket längre, men här börjar berättelsen som tydligen ska leda fram till ögonblicket. Min smakebit är från sida 39.
Berlin. Året var 1984. Jag hade just fyllt tjugosex. Och i likhet med de flesta som fortfarande uppehåller sig i det omogna stadiet av vuxenlivet trodde jag faktiskt att jag förstod väldigt mycket om livet och dess komplicerade frågor.
    Medan jag nu, så många år efteråt, inser hur okunnig och oerfaren jag var när det gällde i stort sett allting... och alldeles särskilt kärlekens mysterium.

22 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag hoppas bara att den snart blir bättre :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt rätt bok att läsa efter en riktigt fantastisk kanske, det känns lite orättvist mot den :)

      Radera
  3. Tack för smakebiten, inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst en, Lämna världen, som var helt okej.

      Radera
  4. Tack för smakbiten. Kände varken till bok eller författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte jag skulle läsa en till av honom, efter att ha gillat den första.

      Radera
  5. Jag har läst två böcker av författaren, dels Den gåtfulla fotografen och Lämna världen. Gillade bägge. Men det var många år sen, tack för smakbiten, skriver nog upp denna för läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lämna världen var den jag läste som gjorde att jag ville läsa mer :)

      Radera
  6. Det er en dårlig følelse når du har lest en virkelig god bok og så neste bok ikke er like god. Da kan bok 2 egentlig være veldig bra, men det hjelper ikke når du nettopp har lest noe du likte bedre :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns lite orättvist mot boken, den kan ju liksom inte hjälpa att förra boken jag läste var helt fantastisk. Men jag ska kämpa på :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Vet ju en av böckerna du läst nyligen, och det var svårt att komma igång med en ny efter den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den jag läste precis innan denna... Känner att det kommer att ta ett tag att släppa den.

      Radera
  8. har läst någon tidig Douglas Kennedy. tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Känner till författarnamnet men har inte läst något. Låter intressant. Får kolla in ditt omdöme sen.... ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det känns just nu så kan nog omdömet bli mindre bra, men jag kanske kommer in i den så småningom. Har ju bara kommit en liten bit.

      Radera
  10. Okänd författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han verkar inte jättekänd, men han har skrivit en hel del tydligen :)

      Radera