fredag 1 juni 2018

Så många nya, härliga böcker!

Förra veckan var en helt sjuk vecka när det handlar om böcker som hittade hem till mig. Jag blev alldeles överväldigad.

På tisdagen låg dessa och väntade på hallmattan när jag kom hem. Jag har aldrig varit med om något liknande.

Först en förhandsutgåva av sommarens mest efterlängtade bok, En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson. Dock blir jag lite avskräckt av ordet "okorrigerad"... Tack snälla Mattias!

En hunds bästa vän av W Bruce Cameron tror jag att jag har sett i mitt flöde. Den låter som en tårdrypande historia. Plåtmannen av Sarah Winman kände jag inte till alls, den låter som en gullig berättelse. Med en knorr kanske. En oskyldig lögn av Sabine Durrant var med på min lista över kommande släpp i maj, den verkar vara spännande. Sheila O'Flanagan har jag läst tidigare, Livet kan börja låter kanske inte som en feelgood, men ändå. Tack till Louise Bäckelin Förlag!

Eileen av Ottessa Moshfegh har jag faktiskt inte hört talas om tidigare, men orden "Hitchcockartad vändning" lockar. Definitivt. Tack till Modernista!

Swedish Zombie skickade ut sitt sista nyhetsbrev och bjöd på Love Kölles kortroman/långnovell Ingrid. Den kände jag inte heller till sedan tidigare, men nekromanti låter ju spännande. Tack!

Ewa Klingbergs Lånat silver och krossat glas dök också upp. En väldigt efterlängtad bok som nog inte kommer att behöva bli speciellt dammig i väntan på att bli läst. Tack till Ewa och Historiska Media!

En bok som bara inte gick att motstå var Hans Olssons Museion. Ord som "programmerare", "AI", "IT-arkeolog" och "antikvariehandlare" i baksidetexten är rejäla triggers. Tack till Hans och Zakuli!

En apa i Rågsved av Anna Suvanna Davidsson tycker jag mig känna igen, men jag hade ingen koll på den. Låter läsvärd. Tack till MiMa Förlag!

Den allra största högen med böcker kom sig dock av att jag fyllde år förra veckan. Snälla sambon hade fått med nästan alla böcker på min önskelista. Inkräktare av Tana French, Historieläraren av Matt Haig, Kvinnan i fönstret av A.J. Finn, Tystnaden av Dean Koontz, Avgrund av Jeff Vandermeer, Bokhandeln på Riverside Drive av Frida Skybäck, Bakom stängda dörrar av B.A. Paris, Aldrig ensamma av Anna Jakobsson Lund, Macbeth av Jo Nesbø och Maestro av Geir Tangen. Jag vill läsa dem allihop. På en gång.

12 kommentarer:

  1. då får vi hoppas på många regniga dagar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå, det går lika bra att läsa när solen skiner :)

      Radera
  2. OG at du får fine leseopplevelser :) Kos deg med min "Maestro"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog stor chans att jag kommer att gilla Maestro :)

      Radera
  3. Bli inte avskräckt av ordet "okorrigerad" på Mattias recex. Jag läste den precis och han skriver så bra att jag inte hade en enda tanke på att den inte korrats. Vi får se vad du tycker. Mariette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom också på det, det borde inte vara någon som helst fara. Så den kommer eventuellt att bli nästa bok :)

      Radera
  4. Kvinnan i fönstret. En av mina bästa läsupplevelser det här året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, många har gillat den så jag är lite rädd att läsa den, faktiskt. Förväntningarna är ju skyhöga :)

      Radera
  5. Wow så många härliga böcker.

    SvaraRadera