tisdag 19 juni 2018

Veckans topplista: Australien

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Veckans topplista som sköts av Johannas deckarhörna.

Veckans tema: Australien.

Egentligen är det märkligt att jag inte läser fler författare från Australien, när jag väl hittar någon så gillar jag. Mycket. Två av de böcker som betytt mest för mig är därifrån. Jag väljer att fokusera på australiska författare, oavsett var boken i fråga utspelar sig.

1. På stranden av Nevil Shute är en, som jag minns det, helt fantastisk bok som utspelar sig i Australien. Allt liv på norra halvklotet är utplånat och alla i Australien väntar på att det radioaktiva nedfallet ska nå dem.
2. Törnfåglarna av Colleen McCullogh, ingen lista om Australien är komplett utan den.
3. Boktjuven av Markus Zusak, även den helt fantastisk. Om nu någon inte har läst den så är det Döden som är berättare. Utspelar sig i Tyskland under andra världskriget, men är inte den vanliga krigsomanen.
4. Projekt Rosie av Graeme Simsion handlar om den inte så socialt kompetente Don Tillman, men eftersom han är oerhört strukturerad, och behöver en fru, så skapar han Projekt fru.
5. Jellicoe Road av Melina Marchetta utspelar sig på en internatskola. En suggestiv och lite mystisk bok.

28 kommentarer:

  1. jag har läst två samma, lite nyfiken på Road.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jellicoe Road är en bra bok, lite speciell, men bra :)

      Radera
  2. Jag funderade på om vi kanske skulle ha samma bok av Shute :-) Har för mig vi haft det tidigare...
    Jag har faktiskt läst alla fem av dina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi brukar stoppa in den boken så snart vi kan, verkar det :)

      Radera
  3. Har sett tv-serien törnfåglarna och inte läst en enda av dina böcker, men alla är intressanta. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  4. Jellicoe Road hade jag också på min lista - gillade verkligen den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var speciell, på ett bra sätt.

      Radera
  5. Boktjuven finns även på min lista. Tack för dina tips.

    SvaraRadera
  6. Svar
    1. Ja, för mig var det helt otippat :)

      Radera
  7. Har läst alla utom den första boken på din lista, men den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju väldigt längesedan jag läste den, men den satte djupa spår.

      Radera
  8. de tre första har jag läst men inte de sista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jellicoe Road utspelar sig ju på ett internat, det är väl en favoritmiljö :)

      Radera
  9. Tänkte inte på (eller visste inte?) att Shute är från Australien. "Boktjuven" står oläst på min hylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han föddes ju i England, men emigrerade till Australien så han kan nog räknas till både och.

      Radera
  10. Du har med tre stycken som även jag har på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var några böcker som syntes ganska flitigt i dag.

      Radera
  11. Projekt Rosie hade jag ju kunnat ta med på listan, kom inte att tänka på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att komma på alla böcker, men jag kollar ju bara i mitt bokprogram :)

      Radera
  12. På stranden låter som en bok för mig! Och jag hade ingen aning om att Jellicoe Road är skriven av en australiensare. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. På stranden är ju väldigt gammal, men jag tror att den håller än.

      Radera
  13. På din lista bara sett Törnfåglarna för typ evigheter sedan, tveksam till om boken lästes, tror inte det. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evigheter sedan ja, det var det för mig också :)

      Radera
  14. Zusak hade jag glömt av han är ju från Australien. Rosieprojektet hade ingen aning om att författaren var australienska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att hålla koll på var de kommer i från :)

      Radera