fredag 23 mars 2018

Helgfrågan v 12 (22 - 25 mars)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Vilken är din bästa deckare?

Det är inte ofta som deckare får full pott av mig, det krävs en hel del av en bok för att få en femma. Just nu har jag inte tillgång till mitt fina bokprogram där jag lätt kan se om det finns någon, men jag har ju bloggen att kolla med.

Paradisoffer av Kristina Ohlsson är en fullpoängare. Det är fjärde delen i en serie som är väldigt, väldigt bra. Att Paradisoffer fick en femma kan bero på att den handlar om något som verkligen har förmåga att beröra mig; en flygplanskapning.

Jag slår lite på trumman för Barn 44 av Tom Rob Smith också, även den en fullpoängare och även den berörde mig mer än en vanlig deckare. Den utspelar sig i Sovjet under Stalintiden, där vare sig brott eller brottslingar fanns. Förutom de som inte gjorde som staten sa.

Veckans bonusfråga är: Ibland är det gott med lite kalla rätter. Vad brukar du göra?

En helt otippat god kall rätt är pepparkaka med laxröra. Jag trodde knappt det var sant när jag smakade första gången. Så har du några pepparkakor kvar från i julas, sätt igång:

100 g kallrökt lax
250 g Kesella
0,5 citron
1 tsk honung
25 pepparkakor

Finhacka laxen och blanda med kvarg, citronskal, honung, salt och peppar. Klicka laxröran på pepparkakorna.

22 kommentarer:

  1. Ja, det där är ju två mycket bra böcker.
    Det låter ju inte så lockande med lax och pepparkaka. Men det gör ju inte ädelost och pepparkaka som funkar utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det de otippade kombinationerna som är bäst :)

      Radera
  2. Håller med om att serien av Kristina Ohlsson är jättebra, även om Paradisoffer inte är min favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att många inte gillar Paradisoffer så mycket, men flygplanskapningar kryper innanför huden på mig.

      Radera
  3. Jag läser sällan deckare och när jag gör det får de sällan, för att inte säga aldrig full poäng .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte speciellt ofta det händer, två av otaliga är nog nere på promille :)

      Radera
  4. det var en spännande kombination med lax och pepparkaka. måste nog testas

    SvaraRadera
  5. Barn 44 tyckte jag om, berörde samtidigt som den var spännande!
    Lax och pepparkaka? Det låter annorlunda, äter inte fisk men blir lite nyfiken på kombon.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag skulle överleva om jag inte fick äta fisk :)

      Radera
  6. Kristina Ohlssons böcker är super. Jag har massa pepparkakor över, så den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova, passar säkert jättebra även på påskbuffén :)

      Radera
  7. Lax och pepparkaka måste testas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev själv lite sugen på den just nu :)

      Radera
  8. Har inte läst någon av böckerna du nämner.

    SvaraRadera
  9. Två böcker jag skall försöka lägga på minne nu. Vill försöka ge Kristina Ohlssons böcker en andra chans, blev inte så förtjust i Sjuka själar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst Sjuka själar, än, men den verkar vara helt annorlunda mot hennes andra böcker. De om Fredrika Bergman är riktigt bra.

      Radera
  10. Paradisoffer gillade jag också.

    SvaraRadera
  11. Kristina Ohlssons böcker är så bra! Måste snart läsa någonting av henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog snart ta den där sista delen i serien :(

      Radera