fredag 13 januari 2017

Nyårslöftestaggen

Plötsligt dök den här roliga taggen upp hos Vargnatts bokhylla. Eftersom hon taggar alla som vill göra den så...

1. En klassiker jag lovar att läsa.
Så passande... Tidsmaskinen av H.G. Wells dök upp här i slutet av förra året. Den ska jag läsa i år!

2. En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta.
Det är faktiskt många, men Åke Edwardsons serie om kommissarie Winter är en av dem. Blev ju lite överraskad när serien plötsligt fortsatte efter den tionde delen, som skulle ha varit den sista.

3. En bokserie jag lovar att påbörja.
Förmodligen blir det också ett helt gäng... Mo Hayders serie om Jack Caffery blir alldeles säkert en av dem.

4. En författare (som jag inte läst tidigare) jag lovar att läsa något av.
Jaaa, Stephenie Meyer har jag inte läst, men det har jag tänkt göra i år.

5. En bok jag lovar att läsa om.
Nej, jag läser inte om böcker så inget sådant löfte.

6. En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska.
Romance känns inte alls som min genre, men jag har faktiskt tänkt läsa åtminstone en sådan.

7. Ett seriealbum jag lovar att läsa.
Inga seriealbum heller.

8. En novell jag lovar att läsa.
Förhoppningsvis kommer jag att läsa flera noveller, men en av dem kommer med all säkerhet att vara Stockholms drottning av Oskar Källner.

9. En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa.
Jag är ju inte helt säker på vad Dolda i det fullt synliga av Nuruddin Farah handlar om, men tydligen brukar han skriva om kvinnors frigörelse i Somalia och politisk korruption så kanske den handlar om det.

10. En länge ägd oläst bok jag lovat att läsa.
Suck, jag har flera hundra sådana... kanske I det förflutna av Kate Morton?

11. En debut jag lovar att läsa.
Jag tror faktiskt att Rov var Sharon Boltons debut, den vill jag läsa i år.

12. En bok eller bokserie (som jag tidigare gett upp/dömt ut) jag lovar att ge en ny chans.
Jag kan nog inte lova något, men jag funderar på att fortsätta läsa Diana Gabaldons Outlander-serie. Vi får helt enkelt vänta och se.

13. Tagga någon!
Alla!

17 kommentarer:

  1. Det är roligt att läsa dina svar. Tagga gärna mig!

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde också enkäten! Roligt att göra =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är för få listor och enkäter i livet :)

      Radera
  3. Kul med enkäter, kanske gör den vid något tillfälle ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den passar ju så bra nu vid årsskiftet :)

      Radera
  4. Känner igen det där med flera hundra ... Nu har jag också äntligen kommit mig för att besvara taggen. http://jmholmstrom.blogspot.se/2017/01/nyarsloftestaggen.html

    Lycka till med dina nyårslöften! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju nästan att bara ta vilken bok som helst i bokhyllan :)

      Radera
  5. Hm, ja den där kanske man skulle göra :-)
    Ska bli intressant att se vad du tycker om romance.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner på mig att mötet med romance inte kommer att gå så bra, men jag tänker prova i alla fall :)

      Radera
  6. Kul enkät. Fick några boktips.

    SvaraRadera
  7. Har läst första delen om Jack Caffrey (Fågelmannen) av Mo Hayder. Den är helt klart bland de otäckaste böcker jag läst. Kanske till och med den otäckaste boken jag läst...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det säger om mig, men det låter ju väldigt lovande :)

      Radera
  8. Jag känner mig taggad att göra den här snart :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du gör rätt i :)

      Radera