torsdag 27 juli 2017

Hett i hyllan #102

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en bok från bokrean 2014...
På det glada 80-talet och en bit in på 90-talet så läste jag i stort sett allt jag hittade av John Irving, jag gillade verkligen hans speciella stil. Av någon okänd anledning så försvann han ändå in i glömskans dimma. Ända tills jag hittade I en människa på bokrean. Sedan försvann han in i dimman igen.

Jag har nog ingen som helst aning om vad boken handlar om, men vad spelar det egentligen för roll när det handlar om en (gammal) favoritförfattare. Så här står det på baksidan:
Billys episka och tragikomiska uppväxtskildring tar sin början i 1940-talets Vermont och för läsaren genom årtionden, från Billys första förälskelse i bibliotekarien miss Frost - som han ska komma att återkomma till under resten av sitt liv - vidare till Wien, Los Angeles och aidsepidemins New York och tillbaka till födelsestaden igen. Med varsam hand och en stor portion svart humor skildrar Irving en del av vår historia sedd ur Billys perspektiv, ett sekel av krig, depression, politisk revolution och sexuell frigörelse. Det är en värld i ständig förändring, som angår oss alla.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. Jag läste också en del av honom på den tiden, men det var verkligen åratal sen!

    Här är mitt bidrag:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/07/27/hett-i-hyllan-51/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför blir det så egentligen?

      Radera
  2. Den boken känner jag inte till. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan-102.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irving verkar inte alls vara lika mycket i ropet nu som på 90-talet :)

      Radera
  3. Ja, där på 90-talet läste jag också en del Irving. Han måste ha varit i ropet då! Garanterat mer än 20 år sedan jag läste något av honom och konstigt nog lockar han inte alls längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir ju lite nyfiken på varför jag inte har läst något av honom på så länge (det är nog mer än 20 år sedan för mig också). Växte vi kanske ifrån varandra? Eller skulle jag fortfarande gilla?

      Radera
  4. Här är min hett i hyllan denna vecka

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan-vecka-30.html

    SvaraRadera
  5. har också läst en del av John Irving, men nu är det länge sedan.
    här är mitt Hett i hyllan - bidrag:
    http://mrscalloway.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan_27.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt, vi verkar ju vara många som har tappat bort honom.

      Radera
  6. Har inte läst en enda bok av Irving.

    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan-102.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade nästan allt av honom där på 90-talet :)

      Radera