lördag 22 juli 2017

"Konsten att vara Caroline" av Peter Barlach

Författare: Peter Barlach
Titel: Konsten att vara Caroline
Genre: Feelgood
Antal sidor: 316
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Caroline 2
Förlag: Lind & Co
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 juli 2017




Första meningen: Det känns som om vinder drar in under huden.

Baksidetext
Tjugofemåriga Caroline väntar på att livet ska börja. Drömmen är att öppna en egen tapasrestaurang. Problemet är bara att det fattas minst en halv miljon i startkapital. Så tills vidare får hon nöja sig med jobbet i delidisken på matjätten Maxfood.

Mellan arbetspassen lagar hon mat, träffar fel typ av män, umgås med sin pappa, en småkriminell, före detta stjärnkock, och får upp ögonen för ensamstående mamman Bente. Hon försöker också närma sig sin egen mamma, som fastnat i sorgen efter Carolines lillebror.

Så en dag får Caroline en högst annorlunda förfrågan från en kollega. Hon erbjuds delta i ett brott, som om det lyckas, skulle kunna gjuta liv i hennes drömmar...

Min kommentar
Den här boken låg i en goodiebag, full av feelgood, som jag fick på Bokmässan förra året och eftersom jag behövde en gul bok (till sommarbingot) och jag kände att jag behövde bryta av med något som inte var becksvart så föll valet på Konsten att vara Caroline. Något som gjorde mig väldigt förvirrad är att denna benämns som första boken om Caroline, men det finns faktiskt en innan. Upptäckte jag efter att jag hade läst. Det är jag som är Caroline är dock en ungdomsbok, men det är fortfarande första delen, något som förlaget inte verkar vilja låtsas om. Tyvärr för alla oss som vill läsa i ordning.

Det är en mycket snabbläst liten bok, mycket beroende på att det är svårt att lägga den ifrån sig innan den är slut, men också för att det flyter på väldigt bra. Språkmässigt finns det ingenting jag stör mig på. Dialogerna är rappa och ofta roliga, miljöbeskrivningarna... jag kommer inte ens ihåg om det var några och det är ett bra betyg.

Caroline själv däremot, hon är en väldigt komplex person med både bra och dåliga sidor. Ibland tycker jag så väldigt mycket om henne. I nästa stund vill jag ruska om henne ordentligt. Ibland tror jag inte mina ögon när jag läser vad hon hittar på. Hon har ett väldigt destruktivt beteende, som bryts av med en fantastiskt beskriven relation med autistiske Hannes. Jag vet inte alls hur jag ska ställa mig till henne, men för det mesta så är hon lätt att tycka om och jag förlåter henne för det andra. Men jag vill verkligen att hon ska vakna upp. Att Caroline är som hon är kanske inte är så underligt, med tanke på hennes mamma, som är en självpåtagen martyr och älskar att vara det, och hennes far, som är alkoholiserad och småkriminell.

Trots att boken är så tunn (vad gäller antal sidor) så innehåller den allt som ett helt liv kan tänkas rymma. Det händer något mest hela tiden och kanske blir det lite väl mycket, men jag köper det. Jag är väldigt nyfiken på hur allt ska sluta, för vissa saker kan man ju bara inte se mellan fingrarna med. Slutet blir därför något av en tankenöt för mig och jag vet inte alls vad jag tycker om det.

Jag har redan nästa bok i serien, som den där goodiebagen också innehöll, men nu funderar jag på om jag kanske borde läsa den allra första boken om Caroline. Att jag ska fortsätta läsa om henne råder det dock inte minsta tvivel om.

Boktipsets estimerade betyg var 3,8 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 60 betyg).
Goodreads hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 76 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Konsten att vara Caroline: Fantastiska berättelser, boktok73 och Kajsas bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt läst den första boken, fick den i manusform (lite krångligt att läsa!) för fem år sedan. Har funderat på att läsa fler men det har inte blivit av.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2012/09/10/det-ar-jag-som-ar-caroline-av-peter-barlach/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var en perfekt bok att bryta av med och den var väldigt snabbläst. Får se hur jag gör med första boken :)

      Radera
  2. Jag har läst, eller rättare sagt lyssnat på, alla fyra böckerna, i den ordning de kom på Storytel. Dvs först de två du har och sedan den som utspelar sig först tidsmässigt och som presenteras som en tillbakablick. Jag fattar det som att det är den ordningen som är tänkt och det störde mig inte det minsta (läser annars också helst i ordning).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, med tanke på att Det är jag som är Caroline kom redan 2012 så tror jag inte att det är tanken att den ska vara en tillbakablick, men jag tror alldeles säkert att den funkar som en sådan.

      Radera
    2. Du har rätt, jag har gått på hur de ligger på Storytel och där anges den första som del 3, och presenteras som en fristående tillbakablick.

      Radera
    3. Det funkar säkert alldeles utmärkt att läsa den fösta delen som tillbakablick, det är ju många som lägger upp sina serier så. Får se om jag läser eller hoppar över :)

      Radera