fredag 21 juli 2017

Helgfrågan v 29 (20 - 23 juli)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Jag har en rejäl hög med böcker att blogga om, samt några ljudböcker och högen växer. Vad gör du när det blir så? Eller tillhör du den ordentliga som bloggar om böckerna direkt.

Det har hänt att jag har haft några i kö, som mest kanske fem böcker/filmer/TV-serier och då mår jag inte bra. Alls. Det tråkiga är att jag tycker att alla inlägg jag skriver blir lite av hastverk vid de här tillfällena. Jag vill ju få undan högen.

Min föresats är att jag ska skriva det där jobbiga inlägget senast två dagar efter jag har läst/sett klart. Jag vill gärna att det ska gå lite tid mellan så att det hinner landa ordentligt, inte för att jag brukar byta åsikt men känslor lägger sig. Lite i alla fall. Oftast funkar det bra, men ibland hopar det sig och då försöker jag skriva en varje dag så att jag blir av med det.

Veckans bonusfråga är: Läser du något bra nu?

Jag läste ut en bok igår, Nattens dåd av Dennis Lehane, men den var inte jättebra. I morse började jag läsa Tidsmaskinen av H.G. Wells, en bok jag läste någon gång på 80-talet. Då tyckte jag om den i alla fall. Vad jag kommer att tycka nu återstår att se.

24 kommentarer:

  1. en gammal goding, H.G. Wells har jag i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag var i 20-årsåldern så läste jag nästan bara science fiction och då blev det en del H.G. Wells också :)

      Radera
  2. Jag behöver lite tid mellan läst och inlägg för att kunna sätta ord på känslorna. Fast inte för länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt svår balansgång det där. Vissa böcker behöver också lite längre tid, har jag märkt.

      Radera
  3. Jag lyckas inte alls recensera tv-serier och filmer längre, kanske borde ta tag i det för att få lite mer roliga inlägg just nu står till och med bokrecensionerna och trampar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom fram till att jag inte behöver vara så seriös hela tiden, det funkar bra att bara sätta ihop lite tankar :)

      Radera
  4. Jag läser inte alls just nu. Det är skriva som gäller. Tro det eller inte, men jag har inte ens börjat titta på nya säsongen av Game of Thrones.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den nya säsongen av Game of Thrones får allt vänta tills fler avsnitt har kommit. Jag vill se ett om dagen :)

      Radera
  5. Risken är ju om man samlar på sig för mycket att man stressar sig i genom recensionerna och det bli ju inte heller så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att andas djupt och sätta på skygglapparna när det blir för mycket i kön :)

      Radera
  6. jag brukar gilla Lehane, men jag har ju inte läst allt. HG Wells är en klassiker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även som mindre bra så är Lehane bättre än många andra :)

      Radera
  7. Tidsmaskinen var ju rätt bra, lite ålderdomlig men det har den ju sina skäl till att vara. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nyöversättningen var lysande och det gjorde att det blev lättare att läsa. Visst kändes både tankar och slutsatser lite daterade, men det gjorde inget :)

      Radera
  8. Det skadar nog inte att ha en liten paus innan man skriver. Men jag tycker också att risken ökar att det blir hafsverk när många ligger och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma dag som jag har läst ut en bok har jag nog svårt att sätta mig och skriva om den. Det blir för nära på något sätt, men sedan så :)

      Radera
  9. Jag brukar ofta skriva om boken ena dagen och spara det i utkast. Dagen efter läser jag det en gång till så allt ser okej ut. Men nu har inget funkat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast brukar jag läsa igenom inlägget dagen innan det ska publiceras (schemaläggning är bland det bästa jag vet), då kan det bli lite ändringar också :)

      Radera
  10. Brukar också försöka skriva ganska snart. Kanske inte direkt inpå, men inom något dygn eller så. Känns lugnast så. 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ju ibland att de där goda föresatserna inte riktigt efterlevs och då kan det bli en hög. Inte bra.

      Radera
  11. Lehane har jag läst något av men det var länge sen, kanske dags igen.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite så för mig också. Ibland så faller de i glömska, litegrann, de där gamla favoriterna.

      Radera
  12. Ja risken finns att det bli mindre genomtänkta recensioner om man har många böcker att blogga ikapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast brukar det funka ändå, för när jag väl har kommit igång med skrivandet så brukar det lossna :)

      Radera