torsdag 20 juli 2017

Hett i hyllan #101

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Vi fortsätter väl med bokrean 2014 då...
Det tog ett bra tag innan jag fattade att författaren Josefine Sundström var samma som programledaren Josefine Sundström, men när jag gjorde det så kände jag att det var ett måste att läsa något av henne. En bokbloggare som jag litar väldigt mycket på (ja, nu tittar jag på dig igen Lotten), i alla fall när det gäller "gilla" så köpte jag Boel och Oscar direkt när jag såg den på rean. Men nu står den bara där och ser väldigt ledsen ut. Men misströsta inte, kära bok, du finns med på årets boktolva så inom kort ska även du bli läst.

Så här står det i alla fall på baksidan:
De är nyblivna grannar i ett ombyggt bankpalats från sekelskiftet, den ene är 90 år gammal, en före detta arkitekt som har bott i huset sedan han själv ritade om det. Den andra är en blond 30-årig före detta gallerist, nyss hemkommen från en längre utlandsresa. De borde inte ha något gemensamt.

Eller?

Båda bär de på ouppklarad skuld, sorg och ilska över hur livet blivit. De lever i ofrivillig ensamhet. Men en vattenläcka i taket gör att de måste ta kontakt. Detta blir upptakten till en oväntad vänskap, och snart har deras påverkan på varandra blivit genomgripande.

Låter ju hur charmigt som helst.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

13 kommentarer:

  1. Den boken känner jag inte till men som du säger så låter den riktigt charmigt. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan-101.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får nog bli läst i höst, men efter vad jag har hört så bör man inte läsa den i sällskap av andra :)

      Radera
  2. men det låter ju som en intressant bok, tycker jag. hur kan du komma ihåg när du köpt alla böcker? min hyllvärmare finns här: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan_20.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska försöka klämma in den här boken i september. Tyvärr verkar den inte passa någonstans i sommarbingot så den får vänta tills det är över :)

      Det är egentligen inte alls mitt kom-ihåg som är så fantastiskt... Sedan 1991 har jag antecknat alla böcker jag köpt/läst och de senaste nio åren, ungefär, så har jag använt mig av ett fantastiskt bokprogram. Inget trolleri alls :)

      Radera
  3. Jag är också imponerad över hur du kan komma ihåg när du köpt dina böcker. Jag vet bara att de har stått där i en evighet. ;)

    Här är min hyllvärmare: https://mariasbokhylla.wordpress.com/2017/07/20/hett-i-hyllan-101/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen inte alls mitt kom-ihåg som är så fantastiskt... Sedan 1991 har jag antecknat alla böcker jag köpt/läst och de senaste nio åren, ungefär, så har jag använt mig av ett fantastiskt bokprogram. Inget trolleri alls :)

      Radera
  4. Min lilla hyllvärmare finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/07/hett-i-hyllan-vecka-29.html

    SvaraRadera
  5. Sundströms debut, Vinteräpplen, tyckte jag mycket om, men den här var jag inte lika förtjust i. (http://bloggbohemen.blogspot.se/2012/09/boel-och-oscar.html?m=1)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag letade faktiskt upp din recension när jag ville kolla om Boel och Oscar på något sätt kunde passa in i sommarbingot :) Tyvärr verkar det inte så, så den får vänta till september i alla fall.

      Radera
  6. Jag gillade ju den här, men Vinteräpplen var ännu bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske blir det fler Josefine Sundström efter jag har läst den här. Vi får se :)

      Radera
  7. Tycker inte heller att den här boken var en höjdare tyvärr! Så ha inte dåligt samvete för att den ff står olöst i hyllan?;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, den ska ju läsas någon gång i år så... :)

      Radera