söndag 16 juli 2017

Mid-year book freak out-tag

Den här lilla tagen hittade jag hos Anna på Fantastiska berättelser. Förra året. Nu har det ju återigen varit ett halvårsskifte så det verkar vara läge för den.

1. Bästa boken du har läst så långt under 2017?
Det här är svårt. Jag har läst fyra böcker som fått 4,5 i betyg och de är i stort sett lika bra alla tre. Svarar nog ändå Tredje principen av Anna Jakobsson Lund. Den hade allt.

2. Bästa uppföljaren du har läst så långt under 2017?
Lätt. Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund. Vilken för övrigt är en av de fyra böcker som kunde ha platsat på första frågan.

3. En nyutgiven bok som du ännu inte läst men som du gärna vill läsa?
Hur ny är en nyutgiven bok? På den här listan finns vääääldigt många böcker, men jag tror faktiskt att En man från ingenstans av Gregg Hurwitz står i ensamt majestät överst på listan. Som jag har längtat.

4. Det mest efterlängtade boksläppet för andra halvan av 2017?
Oj, svårt detta också, men eftersom jag inte har läst Backmans förra bok, Björnstad, än så kan jag ju inte säga att jag längtar mest efter fortsättningen på den. I stället får det bli Visheten vaknar av Elin Säfström, som jag till min stora glädje fick veta ska komma i höst.

5. Största besvikelsen under 2017?
Här snackar vi inte besvikelse, det är beyond det... Röd vinterängel av Tove Birkeland Brandt borde ha gått flera vändor till hos redaktör, testläsare (som inte är släkt med författaren) och vad annat som behövs för att ge ut en bok.

6. Största överraskningen?
Eftersom jag har en egenutgiven bok som största besvikelsen så känner jag mig manad att ta med en som bevis för att det inte alltid blir dåligt med egenutgivning. Skuggan av henne av Anna E Wahlgren var en väldigt positiv överraskning.

7. Ny favoritförfattare (antingen debut eller ny för dig)?
Någon ny favorit vet jag inte om jag har fått, men jag har äntligen läst min första Mo Hayder och jag gillade. Mycket.

8. Nyaste förälskelsen i en karaktär?
Jag brukar inte bli förälskad i litterära karaktärer, men en som vann mitt hjärta var Don Tillman (Projekt Rosie av Graeme Simsion).

9. Nyaste favoritkaraktären?
Ja, vad ska jag svara på detta? Jag tror det får bli Sean Duffy (Kall, kall jord av Adrian McKinty). Han har ett härligt sinne för humor.

10. En bok som fick dig att gråta?
Jag läser förmodligen fel typ av böcker, det är ingen som har fått mig att gråta. En som eventuellt hade kunnat göra det var Entry Island av Peter May. Även den en av de fyra böcker som kunde ha platsat på första frågan.

11. En bok som gjorde dig glad?
Jag tror att jag blev glad när jag läste Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg. I alla fall gjorde det mig glad att läsa om kvinnor i 50-årsåldern.

12. Den vackraste boken du köpt/fått i år?
Vackraste? Som i finaste omslag? Jag tror det måste bli Gryningsstjärna av Charlotte Cederlund. Båda böckerna i den serien har så urläckra omslag. Faktiskt alla tre, för omslaget till tredje och sista delen är också klart och precis lika urläckert.

13. Vilken bok känner du att du måste ha läst innan året är slut?
Det är förtvivlat många det. Jag blundar och pekar... Törst av Jo Nesbø får det bli.

14 kommentarer:

  1. Kul tag, kanske en skulle ta och göra vid tillfälle.... och så blir jag påmind om Kall, kall jord som jag ännu inte är läst men ligger i en av mina läshögar och väntar.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig ganska ensam om att ha gillat Kall, kall jord, men den passade verkligen mig :)

      Radera
  2. Hm, denna kanske man skulle göra. Kul att läsa dina svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att ha när man inte orkar något annat :)

      Radera
  3. Den här lånar jag senare i veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passa på nu när det har varit halvårsskifte ;)

      Radera
  4. Kul enkät! Don Tillman är lätt att gilla!

    Självklart kunde jag inte motstå att besvara enkäten på min blogg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana här enkäter är nästan lika svårt att stå emot som böcker :)

      Radera
  5. Bildtexten högst upp är verkligen på pricken. Varför är det så egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det besynnerligt? Själv tycker jag ju att de som sitter med sina mobiler är något av det mest osociala jag vet :)

      Radera
  6. Wow! Här fick man ju en aning prestationsångest - eller snarare ångest för det som redan presterats, för Visheten vaknar har gått till tryck - men tack så hjärtligt för exemplarisk entusiasm!🌸🌹🌷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det var inte meningen att ge dig prestationsångest. Tur att boken har gått till tryck redan då :) Så där blir det när man skriver om en så "likeable" karaktär som Tilda ;)

      Radera
    2. Jag överlever😊 Mest är jag glad över förtroendet🌷

      Radera
    3. Och jag är glad att du skriver böcker. En klassisk win-win :)

      Radera