fredag 14 juli 2017

Helgfrågan v 28 (13 - 16 juli)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Hur viktig är språkriktigheten i en bok?

Jag tycker det är väldigt viktigt att en som vill kalla sig författare klarar att hantera språket på ett bra och helst korrekt sätt. Enstaka stavfel klarar jag, om det skulle slinka igenom några sådana, men värre är det med meningsbyggnad och mina två käpphästar; användning av skiljetecken och särskrivning. Alla sådana här saker har ju med tydlighet att göra och om det inte görs rätt så kan det bli svårt att förstå vad som står. För att inte tala om att ett skiljetecken på fel ställe helt kan förändra betydelsen (det gäller ju även särskrivning, men det har jag gnällt på så många gånger att jag hoppar över det nu). Eller vad sägs om det här exemplet:

Woman: without her, man is nothing.
Woman, without her man, is nothing.

Helt olika betydelser, eller hur?

Veckans bonusfråga är: Hur går det med sommarläsningen?

Jag gör ju egentligen ingen skillnad på läsning på sommaren eller någon annan årstid, men eftersom det är sommar nu (i alla fall enligt almanackan) och jag läser så är det väl sommarläsning. Och den går bra. Det är ju bara halva juli som har gått, men jag har i stort sett läst alla planerade böcker redan. Utom en då, men den ska sparas till Göteborgsresan. Nu läser jag helt utanför min planering och det är oerhört läskigt och jag har svårt att bestämma mig för vad som ska läsas härnäst. Tack och lov så har jag sommarbingot att kika på, det underlättar faktiskt, men nu börjar det bli svårt även där. Det är helt omöjligt att komma på någon bok för vissa av rutorna, men jag har inte gett upp än.

18 kommentarer:

  1. om inte författare fick hjälp med språket, skulle vi missa en del intressanta - några får även spökskrivare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju liksom det som är grejen. Om man inte kan själv så måste man få hjälp, det gäller bara att ha lite självinsikt.

      Radera
  2. Jag håller med dig, även om det du skrev hos mig. När författare utnyttjar sin konstnärliga frihet och bryter mot allmänna språkregler, till exempel för att förstärka en känsla, är det ok för mig. Särskrivningar ogillar jag skarpt, jag är till och med förvånad över att man efter nio års tragglande i skolan i vissa fall inte har lärt sig skillnad på en sjuk syster och en sjuksyster. Skiljetecken håller jag också med dig om, men det kan jag själv ha svårare med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskrivning är något av det mest fruktansvärda jag vet. Tack och lov så händer det inte så ofta att jag hittar det i utgivna böcker. Det finns så mycket som stör mig när det handlar om språkriktighet, speciellt när det handlar om människor som har skriveriet som jobb. Att vanligt folk skriver fel har jag mer överseende med :)

      Radera
  3. Ja det kan bli väldigt fel om skiljetecknet är på fel ställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett litet kommatecken betyder så mycket :)

      Radera
  4. författares språkhantering är verkligen viktigt och vissa skrivregler är inte fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där reglerna finns ju för att vi alla ska förstå varandra. Det skulle ju bli oerhört svårt om alla hade egna regler.

      Radera
  5. Enstaka fel kan jag bortse från men blir det för mycket är det väldigt störande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan acceptera enstaka stavfel, det är nog lätt hänt att det slinker igenom, men egentligen förstår jag det inte. När jag som nöjesläser direkt hittar enkla fel så kan jag ju inte låta bli att undra vilka som har korrekturläst.

      Radera
  6. Puh vilken tur att jag inte hade en planerad läslista att ta hänsyn till ... med eller utan språkfel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är mycket enklare att ha en planering, det är nu när jag går utanför den som det är läskigt :)

      Radera
  7. Ha ha, vilket roligt exempel! Den var bra! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser vad viktigt det är med skiljetecken på rätt ställe :)

      Radera
  8. Bra exempel, klart en författare bör klara språket bättre än t.ex mig som bara är en enkel bloggare. Ibland gör jag jättemissar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är ju bara hobbyskribenter och kan inte riktigt jämföras med de som har det som yrke. När det gäller vanliga människor så tycker jag att det är hellre än bra som ska gälla :)

      Radera
  9. Jag håller med om att språkriktigheten är viktig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur ska man annars förstå vad man läser?

      Radera