fredag 19 maj 2017

Helgfrågan v 20 (18 - 21 maj) & Bokbloggsjerka 19 – 22 maj

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl.

Veckans fråga är: Vilken är din sämsta läsmånad och varför tror du det är så?
Bonusfråga: Vad läser du just nu?


Intressant fråga. Jag har alltid trott att jag läser minst under sommarmånaderna, eftersom det finns så mycket annat att göra då, men när jag går tillbaka två år och kollar siffror så märker jag att det inte egentligen är att det är sommar som är orsaken. Mina sämsta läsmånader är spridda över i stort sett hela året, beroende på om jag har semester då och vilken typ av semester det är. Det är en ganska stor skillnad på ligga-under-parasollet-och-läsa-tills-ögonen-blöder-semester och en kuska-runt-och-se-så-mycket-som-möjligt-semester. Just nu längtar jag faktiskt mest till den förra typen, men dessvärre så är det den senare som är på gång.

Det finns alltså inget generellt svar på frågan, om inte vardagen avbryts så läser jag ungefär lika mycket varje månad. Men nu fick jag något mer att ha statistik på. Tack Mia!

Som av en händelse så är Mias bonusfråga och Annikas jerkafråga samma, så detta är även ett svar på bokbloggsjerkan: Vad läser du just nu?

Vad jag läser just nu är mycket lättare att svara på. Igår började jag läsa Efter din död av Eva Dolan. Jag var faktiskt lite orolig innan jag började, den senaste tiden tycker jag att deckare lite har tråkat ut mig och jag ville verkligen inte känna så för den här boken. Efter att ha kommit drygt hundra sidor in så kan jag nog med säkerhet säga att det inte är deckare, generellt, som har tråkat ut mig, utan tråkiga deckare. Att läsa Eva Dolan är lite som att komma hem efter att ha varit borta riktigt länge och jag känner mig lite som Sir Väs i Robin Hood när han gottar ner sig i sin vagga.

42 kommentarer:

  1. Eva Dolan måste jag kolla upp!

    SvaraRadera
  2. Har inte läst några av Dolans deckare, men jag är nyfiken på dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De verkar passa mig väldigt bra :)

      Radera
  3. jo, det finns olika sorters semester, på resor läser jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, bara när jag går och lägger mig :)

      Radera
  4. på resor brukar jag läsa guider och gärna någon roman från platsen. Dolan har jag inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha med mig en bok från i alla fall samma land som jag befinner mig i, men det brukar bara bli läst någon sida innan jag somnar.

      Radera
  5. Liknelsen med Sir Väs var roligt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den låg väldigt nära till hands för precis så gjorde jag :)

      Radera
  6. Haha, underbar liknelse :-)
    Jag läser mest under somrarna om jag är ledig. Oavsett restyp. Fast vi får se i sommar om det stämmer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju alltid med mig en bok även på resor, men det brukar bara bli läst när jag går och lägger mig och då orkar jag oftast inte så många sidor.

      Radera
  7. Har läst en bok av Eva Dolan men av någon konstig anledning så har det inte blivit fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen hennes böcker.

      Radera
  8. Hah, nu har jag säkert bilder av Sir Väs i mitt huvud hela kvällen.

    SvaraRadera
  9. Kul liknelse, den kan nog alla förstå och känna igen sig i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta har nog sett Robin Hood åtminstone en gång :)

      Radera
  10. Har också känt lite mjeh för flera deckare på sista tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde faktiskt att jag hade slutat gilla dem. Även deckare som "alla andra" tyckte var spännande och bra tråkade ut mig lite. Men så började jag ju läsa Eva Dolans senaste :)

      Radera
  11. Okej, Eva Dolans böcker får man alltså försöka kolla upp lite. Sir Väs-mys låter inte dumt! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att nu ha läst tre av hennes böcker så kan jag säga att hon definitivt är en ny favorit :)

      Radera
  12. Dolan har jag inte läst nåt av men låter som nåt för mig. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar verkligen hennes böcker.

      Radera
  13. Jag har alltid med mig böcker när jag är på resande fot men blir inte alltid så mycket läsning, är ju oftast en hel del annat som lockar ;) Jag har läst Lång väg hem av Dolan, fastnade inte helt men tänkt att jag ska läsa nästa del någon gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsplattan brukar alltid få följa med på semestern och visst blir det läst lite, men det är oftast några sidor innan jag ska sova :) Jag har ju förstått att inte alla gillar Eva Dolan, men mig passar hon perfekt :)

      Radera
  14. Jag kan också tröttna lite på deckare, men kanske är det inte genren i sig utan vissa böcker/författare. Skall ge Dolan en chans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju slutsatsen som jag måste dra nu efter något som skulle kunna klassas som ett experiment :)

      Radera
  15. Jag har verkligen noll koll på när på året jag läser mycket eller lite mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som lite av en statistiknörd så har jag ju naturligtvis siffror även på det :)

      Radera
  16. Blir ju nyfiken på vad det är för semester ni skall på :) De senaste semestrarna har vi mixat de båda varianterna; kuskat runt och sett så mycket som möjligt fram till och med lunch, sedan tillbaka till vårt boende som brukar ligga litet enskilt och tillbringa en lugn eftermiddag och kväll vid pool och under parasoll. Planen är densamma i år.

    Gillar också liknelsen :) Det är precis så det skall kännas, men inte alltid gör. Jag kanske också borde läsa Dolan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska ta oss Baltikum runt (genom Danmark till Tyskland, vidare till Polen, upp genom Litauen, Lettland och Estland. Sedan hem igen med färjan från Tallinn) så det blir max två nätter på varje ställe. Det brukar inte vara optimalt för läsningen :)

      Sir Väs infinner sig väldigt sällan faktiskt, men det finns några författare som får mig att känna så där :)

      Radera
  17. Jag gillar också din liknelse :-) Just nu har jag absolut inte lust på deckare, men ska lägga namnet bakom örat så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det slog mig att det var precis så jag gjorde när jag började läsa den här boken :)

      Radera
  18. Ligga-under-parasollet-och-läsa-tills-ögonen-blöder-semester är ju ett rätt ekonomiskt alternativ. Då kan man kosta på sig en kuska-runt-och-se-så-mycket-som-möjligt-semester senare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det beror ju lite på hur långt man måste åka för att kunna ligga under parasollet utan risk att få köldskador :) Egentligen föredrar jag semestrar där jag får se så mycket som möjligt, men nu var det väldigt längesedan som vi var på solsemester.

      Radera
  19. Jag läser en deckare nu som tråkar ut mig lite Tony Parsons Murder Bag. Det är så himla mycket namn att hålla reda på och min solstekta hjärna klarar inte det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många namn brukar inte jag heller gilla, men vissa författare klarar även det :)

      Radera
  20. Jag har faktiskt tänkt att läsa lite Dolan snart jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu, efter tre lästa böcker, så kan jag nog säga att hon är en ny favorit :)

      Radera