onsdag 3 maj 2017

"Minnen av en sång" av Patrik Centerwall

Författare: Patrik Centerwall
Titel: Minnen av en sång
Genre: Science fiction | Skräck
Antal sidor: 159
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Undrentide
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 april 2017




Baksidetext
Vi flög förbi sjömanshustrun, vi flög över älven och den yttre av de två broarna. Vi flög över staden, vi flög över berg. Jag glömde snart bort tyngden av hans kropp och lät honom njuta så mycket han kunde av upplevelsen. Det var det minsta jag kunde göra för honom.

Hemsökta hus, dubbelgångare där man minst anar det, den viktigaste tidsresan som gjorts och kontrollanter som försäkrar sig om att medborgare firar jul på rätt sätt. Det är stoffet i några av de elva historierna i samlingen "Minnen av en sång".

Min kommentar
Jag fick ett kort och koncist mejl från författaren till Minnen av en sång, där han undrade om jag skulle vara intresserad av att läsa den. Eftersom jag tycker om att läsa noveller när jag är mellan böcker (eller hur man nu ska uttrycka det) så tackade jag ja. Jag vet att jag brukar försöka kolla upp åtminstone boken och det kan vara så att nyckelordet här var fantastik. En genre som jag inte hade läst tidigare. I alla fall trodde jag att det var så.

När jag skulle sätta ihop det här inlägget så började jag kolla upp vad det här fantastik är för något och då visar det sig vara i stort sett allt. Nej, det var en överdrift, men väldigt mycket av det jag läst och sett i hela mitt liv skulle lätt kunna placeras i den genren. Det är nämligen fantasy, science fiction och skräck. Bland annat. En annan sak som överraskade mig var att Patrik Centerwall är från Göteborg och flera av novellerna utspelar sig där. En bonus, om du frågar mig.

Nåväl, kort sagt så kan nog detta vara en av de bättre novellsamlingar jag har läst. Det är nog i alla fall den jämnaste. Här finns då alla de där tre genrerna jag nämnde i stycket ovanför i en härlig blandning. Den kortaste novellen, Det stora avskedet, är bara sju rader lång och den längsta, Minnet av en sång, är hela 59 sidor. De flesta ligger på 10-15 sidor och det är perfekt läsning innan man släcker sänglampan.

Min solklara favorit är Nattligt besök, som är så härligt absurd och lite småläskig. Den har ett fullständigt oväntat slut. En man upptäcker att någon lagt sig i hans säng, efter att han har varit på toaletten. I stället för att gå in och kolla läget stänger och låser han sovrumsdörren och lägger sig i soffan. Han ska ju på jobbintervju på morgonen.

Andra favoriter är:
Kulturkontrollanterna, som handlar om ett Sverige någon gång i framtiden, kanske. Nu är det inte längre TV-licens som kontrolleras, utan nu ska alla fira och följa de svenska traditionerna. Annars blir det dryga böter.

Andersson, som har en inte speciellt oväntad tvist, men ack så brutal. Gud är död. Människorna är ovetande och fortsätter sina liv. Berättaren är en ängel som förtvivlat söker efter andra levande änglar. Andersson verkar vara mannen med ledtråden.

Snart börjar det skymma, som handlar om den till synes senila damen på äldreboendet. Hon försöker övertyga sin dotter om att hon är en varulv. Hon kan inte bo bland folk utan måste ha möjlighet att låsa in sig, vid fullmåne, för att skydda alla andra.

Den lite småläskiga Sommarminnen där Peter ser tillbaka på den sista bra sommaren, när han var nio, sista gången han var lycklig. Han har ingen aning om vad som hände den där sommaren när allt brakade ihop, men trettio år senare har han fått veta att det finns en möjlighet att få reda på det. Och ändra det.

Till slut En sista kram, som nästan fick mig att gråta. Jag vill också träffa min pappa igen. Fanny tycker sig se sin avlidne far när hon disputerar. Brodern Julian tror henne inte, men tycker sig sedan se fadern på sitt bröllop. När det sedan är dags för Julians barn att döpas så är de på alerten.

Genomgående för allihop gäller att det handlar om ensamhet och det är generellt ganska mörkt och dystert. De flesta osar också av läskighet, lite så där i smyg och alltihop är uppblandat med en underfundig svart humor. Det enda jag eventuellt skulle önska är att novellerna hade varit bättre korrekturlästa, det finns ganska många onödiga fel. Jag ska i alla fall definitivt hålla utkik efter fler noveller från den här pennan.

Boktipset hade inget estimerat betyg och inga betyg var satta.
Goodreads var heller inga betyg satta.
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Minnen av en sång: Kulturbloggen, Endast eböcker och Retrograde Spring.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Bara på beskrivningen så hade jag funderat om det kunde vara något för dig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Jag behövde inte tveka speciellt länge, om man säger så :)

      Radera
  2. Huu! nattligt besök låter spännande! Jag gillar noveller, men läser dem alldeles för sällan. Däremot är jag inte så mycket för skräck och sci-fi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv kan jag ju inte förstå vad det är som får folk att ha svårt för skräck och sci-fi :) Om det är monster, splatter och utomjordingar så är ju det egentligen inte alls det som kännetecknar genren. Det är ju typ en subgenre. I den här novellsamlingen finns inget av det i alla fall :)

      Radera
  3. Författaren har även gett ut samlingen Skymningssång under samma förlag 2013. Väl värt att ingörskaffa om möjlighet finns.

    SvaraRadera
  4. Verkar som en bok för mig. Skräck och fantasy och sci-fi av en Göteborgsförfattare låter oemotståndligt.

    SvaraRadera