måndag 1 juli 2013

Min litterära resa i juni 2013

Juni blev en spännande månad på många sätt, en hel del av böckerna har ropat högt och otåligt från bokhyllan. En del av dem borde kanske inte gjort det...

Månaden börjar med en resa både i tid och rum. Tillbaka till 70-talet och vi håller oss i östra USA, i trakterna av New York och Philadelphia. En bitter man bestämmer sig för att hämnas på sin far genom att stjäla information. Här är män män och kvinnor kvinnor och allt är svart eller vitt. Precis så enkelt som livet var på 70-talet. (Dataterror)

Resan går vidare till något jag tror är en ö någonstans i Indonesien, men jag är inte helt säker. Här är det inspelning av dokusåpa som gäller. Plötsligt börjar folk dö och/eller försvinna spårlöst. Tänk make-over som blir Robinson. Fast på riktigt. En psykologisk studie, kan man kalla det också. (Bödeln Frälsaren Observatören)

Nästan anhalt blir gränsen mellan USA och Mexico i mitten av 1800-talet. Här får jag sällskap av riktigt onda människor, som dödar för sitt eget höga nöjes skull. (Blodets meridian)

Någonstans i Sverige, kanske i Skåne, stannar jag till nästa gång. Sveriges grinigaste gubbe bor här i alla fall, men han visar sig ha ett riktigt stort hjärta. På alla sätt och vis. Jag vill också ha Ove som granne. Då skulle jag slippa att gnälla så på grannarna, det skulle Ove sköta. (En man som heter Ove)

Sedan gör jag en liten avstickare till Irland, där en kvinna blir mördad och jag får flytta in i ett hus tillsammans med hennes "rumskamrater", de mest mystiska karaktärer. Relationen dem emellan är hur suspekt som helst. Är det någon av dem som mördat kvinnan? Varför är de så hemlighetsfulla? (Okänt offer)

Jag vet inte riktigt var man ska säga att nästa stopp är, de är så många och några av dem rent abstrakta. Mitt livligaste minne är fakturan på drygt 5 miljoner som kommer. Den är för livets hittills upplevda upplevelser. Och inget är gratis. (Spelreglerna)

Sista målet för månadens resa är Linköping. Ett lik av en torterad kvinna hittas i skogen och skadorna liknar dem som Maria Murvall hade för många år sedan. Ska det gamla ouppklarade fallet äntligen få sin lösning? Jakten går i hela Sverige, i stort sett. Och högt upp. Vem är det egentligen som skyddas? (Den femte årstiden)


Visa Juni 2013 på en större karta

10 kommentarer:

  1. Åh, vad läckert med en litterär karta! HUr gör du? Jag vill härma:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så svårt, man bara går till maps.google.com, skapar en karta och sätter ut lite pluppar :)

      Radera
    2. Ja, gör det, det är kul :)

      Radera
  2. hihi, låta Ove gnälla istället :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade det varit bra att ha en Ove som granne :)

      Radera
  3. Tänk så mycket av världen och människan som går att uppöeva från sin läshörna! Coolt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog det bästa med läsningen, att det går så lätt att förflytta sig och att man får träffa massor av mer eller mindre konstiga människor :)

      Radera
  4. Fint sätt att resa på och lite billigare
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Betydligt billigare och man slipper bry sig om sådana där praktiska saker som om vattnet går att dricka :)

      Radera