måndag 31 augusti 2015

TV-serie: Lie to me - Säsong 1

Titel: Lie to me - Säsong 1
Originaltitel: Lie to me
Genre: Crime
Skapad av: Samuel Baum
Skådespelare: Tim Roth, Kelli Williams, Brendan Hines, Monica Raymund, Mekhi Phifer
Premiär: 2009-01-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 13
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på DVD juli-augusti 2015






Handling
Cal Lightmann och hans kollegor är mänskliga lögndetektorer. Genom att analysera ansiktsuttryck kan de se om någon ljuger och om tal och kroppsspråk stämmer överens. The Lightmann group blir ofta konsulterad när det gäller att snabbt få fram sanningen.

Min kommentar
Den här serien gick på TV för evigheter sedan och jag följde första säsongen slaviskt. Sedan försvann Lie to me på något underligt sätt ur tablån, kanske bytte den tid eller kanal, men borta var den. Jag har inte kunnat sluta tänka på den och jag blev så glad när jag hittade DVD-boxen.

Håll med om att mänskliga lögndetektorer låter intressant och det är det också. Ämnet är ju kolossalt fascinerande, även utan brottsfall att klara upp. Dessutom är det en del humor inblandat, vilket ju så klart gör allt ännu bättre. Det är väldigt bra kemi mellan karaktärerna och jag tycker alla gör ett riktigt bra jobb. Min favorit är, förutom den självklara Cal Lightmann, sanningssägaren Loker. Han har bestämt sig för att alltid säga sanningen och det framkallar en del pinsamma situationer.

Avsnitten är avslutade, men det finns en röd tråd och det är karaktärernas privatliv och inbördes relationer. Det privata får precis lagom utrymme, ganska lite alltså, bara lagom för att man ska förstå att det inte kan vara lätt att leva/jobba med människor som ser att man ljuger. Här gäller det verkligen att skilja på privatliv och jobb, annars blir det outhärdligt.

Lie to me är inte bara bra för att den är spännande och klurig, jag lär mig en massa om kroppsspråk också. Det är alltid bra att kunna tolka det, då vet man när något inte stämmer. Hjärnan uppfattar ju också de där små ryckningarna i ansiktet, men man kan inte alltid medvetet översätta det. Förmodligen är det här anledningen till att man inte klickar med vissa personer. Undermedvetet fattar man att något är galet.

Det verkar bara ha blivit tre säsonger av Lie to me och de följande två har jag redan, så det blir väl snart dags för dem också. Om inte annat så kan man titta på den här serien bara för Tim Roths underbara accent, jag skulle kunna lyssna på den hela dagarna.



TV-serier.nu hade säsongen 4,3 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,0 i genomsnitt (beräknat på 80 700 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

6 kommentarer:

  1. Jahaja, ännu en TV-serie man missat ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna är ju i alla fall avslutad nu och finns bara i tre säsonger ;)

      Radera
  2. Jag tittade också på den här under första säsongen men sen tappade jag bort den. Men bra är den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte när TV-serier byter kanal eller tid, jag hänger inte alltid med i de bytena.

      Radera
  3. Åh, det var länge sedan! Jag såg nog också första säsongen, men sedan bytte de tid eller något och det bara försvann...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den plötsligt bytte till sjuan och någon helt okristlig sändningstid, men nu har vi alla fall boxarna :)

      Radera