måndag 3 augusti 2015

TV-serie: Modern Family - Säsong 5

Titel: Modern Family
Originaltitel: Modern Family
Genre: Komedi
Skapad av: Steven Levitan, Christopher Lloyd
Skådespelare: Ed O'Neill, Sofia Vergara, Jesse Tyler Ferguson, Eric Stonestreet, Julie Bowen
Premiär: 2013-09-25
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 24
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på DVD maj-juni 2015






Handling
Om det komplicerade, struliga, underbara och kärleksfulla livet i tre nutida amerikanska familjer, alla med sina egenheter. Jay Pritchett lever med den betydligt yngre Gloria och hennes son Manny. Jays vuxna dotter Claire har fullt upp med att hålla ordning på sin familj, maken Phil, och barnen Haley, Alex och Luke. Jays son Mitchell lever med sin pojkvän Cameron och deras adoptivdotter Lily.

Min kommentar
Ända sedan jag såg det allra första avsnittet av Modern Family så har det varit en ny favorit. De här familjerna är helt osannolika och jag älskar att skratta åt/med dem.

Den här femte säsongen börjar lite tvekande och det är inte alls lika kul som det brukar, det känns lite som att det går på tomgång. Dessutom dyker det upp en del krystade avsnitt, plötsligt reser de både till Las Vegas och Australien. Det är i alla fall inte så illa som "drömavsnitt" eller "tillbakablicksavsnitt", men ändå. Det lossnar en bit in på säsongen och blir precis som det ska vara.

Luke och Manny börjar på High school och de har nu kommit till åldern där flickor blir intressant. Det bäddar för en del pinsamma situationer. Lily har växt upp en del och från att ha varit en riktig skitunge i säsong 4 så är hon betydligt lättare att tycka om nu. Claire håller sin familj i ett järngrepp, vilket ju behövs med tanke på vilka den består av. Phil är lika korkad som vanligt (precis som Luke och Haley). Den enda vuxna i den familjen är nog dottern Alex. Stackaren.

Mina favoriter Cam och Mitch ska gifta sig och deras bröllop är den röda tråden genom hela säsongen. Det blir en del komik när de är med, mest kanske för att de är så otroligt olika. De två är så otroligt likable (kan faktiskt inte komma på ett enda svenskt ord som motsvarar det jag vill ha sagt).

Jag älskar verkligen den här serien och castingen måste vara den mest lyckade sedan Vänner. Det som är mest tilltalande med den är att de inom familjen är helt fantastiskt elaka mot varandra, men utåt så håller de verkligen ihop. Det är varmt, hjärtligt, kärleksfullt och helt enkelt väldigt mysigt. Jag hade gärna varit en del av deras tokiga familj.



TV-serier.nu hade säsongen 3,3 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,6 i genomsnitt (beräknat på 202 951 betyg).
Jag ger säsongen 4,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar