torsdag 13 augusti 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven A

Enligt O (bilden är lånad från henne) gillar alfabetsutmaningar. Förra gången var jag inte med så nu tänker jag hänga på. Den här versionen handlar om att lyfta fram kvinnor inom kulturen. Det kan ju aldrig vara fel.

Mitt fantastiska bokprogram klarar mycket, men att sortera på författares förnamn funkar inte alls (även solen har ju fläckar) så förmodligen blir det efternamn som gäller. Oftast i alla fall.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?
Jag är väldigt svag för Ann Rosman och jag älskar hennes böcker. Jag önskar så att hon ville/vågade låta det historiska stå på egna ben, utan att göra böckerna till deckare. Det klarar de, utan tvekan.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Jag kan erkänna direkt: Jag är ingen kulturtant utan mer en sporttjej. Och eftersom sport faktiskt är kultur så tänker jag Helen A Johansson, den första kvinna som vann travloppet Prix d'Amerique. Jag upptäckte henne i TV-programmet Mästarnas mästare, där hon många gånger sopade banan med männen.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.
Karin Alfredsson gör ungefär samma sak som Ann Rosman under punkt 1. Hon skriver fantastiska böcker om kvinnors situation i olika delar av världen, men vill/vågar inte låta de berättelserna stå på egna ben utan gör dem till deckare.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?
Mia Ajvide har jag inte läst något av, men jag har tänkt att ha tema skräck/läskigheter i november och då ska hon få vara med.

12 kommentarer:

  1. Klart sport är kultur! Mia Ajvide är jag också lite sugen på och håller med om att de två andra damerna skriver bra spänningslitteratur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stod helt still i huvudet när jag skulle försöka komma på någon kulturell kvinna som inte är författare. Tänkte först musik, men orkade inte fundera alls på vilka som började på A :)

      Radera
  2. Håller med om Ann Rosman! Mia Ajvide har jag en oläst bok av i hyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har redan planerat in läskiga böcker för novemberläsningen och då tänkte jag ta Ajvides bok :)

      Radera
  3. Kul att du också kör alfabetsutmaningen. Ann Rosman är en favorit här också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas hon snart kommer med en ny bok :)

      Radera
  4. Mia Ajvide är okänd för mig. Måste jag utforska! Tack för tipset. :)

    SvaraRadera
  5. Har varken läst något av Ann Rosman eller Mia Ajvide ännu! Bra tips! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas i alla fall att Mia Ajvide är bra. När det gäller Ann Rosman så vet jag att det är så :)

      Radera
  6. Ann Rosman får jag ta mig en närmare titt på! tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som historiska romaner är de lysande, som deckare lite mer ordinära :)

      Radera