fredag 9 december 2016

En bra vecka

Förra veckan kom det ena paketet efter det andra. Nästan som att julen redan har börjat.

Först ut var paketet med resultatet från Black Friday. Där satsade jag mest på film, eftersom det har varit lite magert på den fronten den senaste tiden. Hela åtta filmer/TV-serier blev det. Castle säsong 8 är det faktiskt snart dags för, men jag blir lite ledsen när jag ser att det står "final season" på boxen. Person of Interest säsong 4 dröjer det nog ett tag innan vi ser, vi har bara sett första säsongen av den. Independence Day: Resurgence ser jag så fram emot att se, trots att den fått svidande kritik. Hur dåligt kan det vara? The night of har jag ingen aning om vad det är för film, men betyget på IMDb var bra. Modern Family säsong 7 kan det nog också dröja ett tag för, jag kommer inte riktigt ihåg hur långt vi har kommit i den, kanske femte. Me before you, eller Livet efter dig som den heter på svenska, dröjer det nog också innan vi (eller jag) ser. Jag vill ju läsa boken först. The Conjuring 2 hoppas jag egentligen bara är lika bra som första, då duger det för mig.

Efter ett hett tips från Åsa på Bokhyllan så dök Trojanerna av Lova Lovén upp i min inbox. Så här står det om boken på Swedish Zombie:
ÖVER 300 DÖDA I MASSAKER PÅ HÖGSTADIESKOLA I MALMÖ

Så lyder rubriken i en lokal nyhetstidning, och händelsen är startskottet på en rad liknande katastrofer runtom i Malmö.

I Sverige.

I världen.

Trojanerna är en berättelse ur tre kvinnors perspektiv, om relationer i en modern apokalyps, ett samhälle som smulas sönder av paranoia och en odefinierbar fiende som våra krisförberedelser inte kan skydda oss mot. En präst, en kommunikatör och en telefonoperatör på SOS Alarm... mot det smygande hot som är trojanerna.
Hur bra låter inte det liksom? Tack för boken!

Sedan dök det upp en överraskningsbok, Den gode lögnaren av Nicholas Searle. Så här står det om boken på LB Förlag:
Han är en man som har ljugit i hela sitt liv. Svindlaren Roy Courtnay, drygt åttio år gammal, bor i en engelsk förort och står inför sitt livs största kupp: Han ska förföra den rika änkan Betty, som han fått kontakt med via en dejtingsida, för att lura åt sig hennes pengar.

Men vem är Roy Courtnay? Vad har han tvingats gå igenom för att klara av att leva med alla sina lögner? Och varför tycks Betty vara så villig att bli hans nästa offer?
Steg för steg börjar historien nystas upp, i en psykologisk thriller som tar sin början i Berlin 1938 och sträcker sig över nästan ett sekel, en tid med inslag av ofattbar ondska, kraftfullt motstånd och anmärkningsvärd godhet.
Det roliga är att jag faktiskt kikade lite på den här boken bara någon dag innan och blev riktigt sugen på den. Tack för boken!

Någon dag senare så dök det upp ytterligare ett litet paket i brevlådan med Cirkeltecknaren av Fred Vargas i. Så här står det om boken på Sekwa:
Under flera månader rapporterar tidningarna om ett fenomen som förbryllar parisarna. Stora cirklar ritas med blå krita på trottoarer runt olika vardagliga föremål och bredvid står en mystisk fras skriven med vacker handstil. Kommissarie Adamsberg oroar sig. Något säger honom att detta bara är början och mycket riktigt återfinns snart en kvinna med avskuren hals i en av cirklarna. Tillsammans med sin brokiga skara kollegor på mordroteln måste Adamsberg göra sitt yttersta för att förhindra att fler faller offer för cirkeltecknaren.
Den boken löser problemet som jag skrev om här. Den här boken ska upp på min boktolva för nästa år. Tack för boken!

Och det var faktiskt inte slut där, det hann komma ett paket till. Det innehöll Kemisten av Stephenie Meyer, en bok som jag kikat på lite intresserat. Jag har ju inte läst hennes böcker om vampyrer, men den här blev jag nyfiken på. Så här står det om boken på Albert Bonniers Förlag:
Hon är en före detta agent på flykt från sina tidigare arbetsgivare. Att hon var anställd av USA:s regering var det väldigt få som kände till. Expert inom ett område som få vet existerar på en enhet som knappt någon ens visste fanns. Och när enheten bestämde att hon utgjorde ett hot, var hon tvungen att gå under jord. Nu lever hon från dag till dag, ständigt på resande fot, ständigt med en ny identitet. Hennes före detta arbetsgivare har dödat den enda hon litade på, och de är ute efter någonting hon vet. De vill se henne död, och det omedelbart.

När hennes före detta hanterare erbjuder henne en väg ut inser hon att det är hennes enda alternativ för att bli kvitt hotet mot sig själv. Men det betyder att hon måste utföra ett sista uppdrag för sin före detta arbetsgivare. Uppdraget visar sig inte alls vara en väg ut utan snarare göra hennes liv mer farligt. Hon förbereder sig för den största utmaningen hon någonsin ställts inför. Samtidigt för uppdraget henne samman med en man som ytterligare komplicerar hennes möjligheter att överleva. Hon inser att hon måste använda sina talanger på ett sätt hon aldrig tvingats göra förut.
Vad jag inte visste var att detta är en riktig tjockis, drygt 560 sidor. Det gillar jag. Tack för boken!

16 kommentarer:

  1. Trojanerna lät som en bok i min smak, ser fram emot att läsa din recension sen!

    Kemisten lät också intressant, skulle vara intressant att få en annan bild av Meyers författarskap :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst låter Trojanerna intressant? Ska försöka komma ihåg att den ligger där på min läsplatta, jag har en förmåga att glömma böcker som inte syns.

      Jag har ingen bild alls av Meyers författarskap, jag har vägrat läsa de där vampyrböckerna, men Kemisten låter mer som något för mig :)

      Radera
  2. Det var inte dåligt :) Verkar som om du har fått hem mycket spännande. Trojanerna låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad som hände den veckan, det dök upp så mycket intressant :)

      Radera
  3. Härligt med strid ström av överraskningar i brevlådan!

    SvaraRadera
  4. Nästan som julafton ju. Härligt :)

    SvaraRadera
  5. Ja, det var ju några stycken :-) Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna ta emot tid i ett paket också ;)

      Radera
  6. Jag har också fått hem Kemisten. Ska bli intressant att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att läsa något av henne, trots att man inte vill läsa de där Twilight... ;)

      Radera
  7. Den gode lögnaren ser jag också fram emot :)

    SvaraRadera
  8. Och Kemisten skulle komma, men verkar ha försvunnit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du också problem med posten? Jag blir glad varenda gång ett paket kommer rätt känner jag.

      Radera