onsdag 28 december 2016

Kommande böcker januari 2017

Det ser inte ut som att jag kommer att bli utan bra böcker att läsa inom överskådlig framtid. De här godbitarna släpps i januari.

Dödens märken av Veronica Roth
Genre: Science fiction
Serie: -
Antal sidor: 480
Utgivningsdatum: 2017-01-17
Förlag: Modernista

Från Bokus
Det är en värld full av våld och hämndlystnad. En värld där alla som föds utvecklar en »flödesgåva« - en unik förmåga avsedd att forma framtiden. De flesta har nytta av sina förmågor, men Cyra och Akos har gåvor som samtidigt gör det lättare för andra att kontrollera dem.

Cyra är syster till Ryzek, den brutale tyrann som regerar över Shotet-folket. Cyras flödesgåva ger henne en kombination av smärta och makt - vilket gör det möjligt för hennes bror att utnyttja henne för att plåga sina fiender. Men Cyra är mycket mer än bara ett vapen i sin brors händer: Hon är motståndskraftig, hon kommer snabbt på fötter, hon är smartare än han tror.

Akos är från den fredsälskande nationen Thuvhe och har en gränslös lojalitet till sin familj. Han skyddas själv av sin ovanliga gåva, men när han och hans bror fängslas av Shotet-soldater är Akos beredd att göra vad som helst för att få ut sin bror levande därifrån.

När Akos kastas in i Cyras värld verkar fiendskapen mellan deras länder och familjer oöverstiglig. De måste hjälpa varandra för att överleva - eller förgöra varandra Ska de kunna återta kontrollen över sina flödesgåvor, och återställa maktbalansen i sin värld?


Jag har ju bara läst en enda bok av Veronica Roth (något som jag har tänkt åtgärda nästa år), men den gillade jag så mycket att jag definitivt vill läsa mer av henne.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Alfa och omega av Oskar Källner
Genre: Science fiction
Serie: -
Antal sidor: 264
Utgivningsdatum: 2017-01-30
Förlag: Fafner Förlag

Från Bokus
Sju noveller som kryssar mellan science fiction och skräck, som vandrar genom parallella världar till universums slut och bortom.

Noveller av Oskar Källner står alltid högt upp på önskelistan. Jag verkar ha läst ett par av de som ingår här, men det spelar ingen roll.

Boken kan köpas på Bokus.



Efter din död av Eva Dolan
Genre: Kriminalroman
Serie: Zigic & Ferreira
Antal sidor: 400
Utgivningsdatum: 2017-01-14
Förlag: Modernista

Från Bokus
Dawn Prentice är redan ett bekant namn för hatbrottsenheten i Peterborough. Under den gångna sommaren har hon ringt en rad samtal, där hon utförligt beskrev de trakasserier som hon och hennes gravt handikappade tonårsdotter fick utstå.

Nu är hon död. Knivhuggen till döds. Och dottern, Holly, har lämnats att svälta ihjäl på övervåningen. Kriminalinspektör Ferreira - nyligen tillbaka i tjänst efter att ha skadats allvarligt i jobbet - har träffat Dawn tidigare under sommaren. Borde hon ha tagit Dawns anklagelser på större allvar? Och visste mördaren ens att Holly befann sig på övervåningen medan mamman blödde till döds?
Medan Ferreira kämpar med sina demoner, fast besluten att visa att hon är tillbaka vid frontlinjen, dras kommissarie Zigic in i en konflikt med en regeringstjänsteman som tycks vara fast besluten att dölja sanningen.

Ska Zigic och Ferreira lyckas ta reda på vad som hänt mor och dotter, och ställa deras mördare inför rättvisan?


En ny Zigic & Ferreira! Måste ha!

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



I en mörk, mörk skog av Ruth Ware
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-01-19
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
En oväntad inbjudan dyker upp i den tillbakadragna författaren Noras mejl det är barndomsvännen Clare som ska gifta sig. En av Clares väninnor håller på och organiserar en möhippa, och vill gärna att Nora kommer trots att det var åratal sedan Nora och Clare hade någon kontakt.

Väl på plats, långt ute i skogen, för en helg med sprit och lekar, gör alla sitt bästa för att bjuda till, men snart uppstår spänningar mellan både nya och gamla bekantskaper. Är alla verkligen där på samma premisser? Varför är Nora bara bjuden på möhippan men inte på bröllopet? Och vem är det egentligen Clare ska gifta sig med?

Kontakten med omvärlden är i det närmaste obefintlig i det isolerade huset. Mobiltäckningen är usel och den fasta telefonen fungerar inte. Inom loppet av ett dygn går möhippan från krystad och märklig till våldsam och katastrofal och Nora hamnar på sjukhus. Frågan är bara vad som hänt från det att hon och de andra lämnade huset tills det att hon vaknade upp i en sjukhussäng. Hur har hon fått alla skador? Var är de andra? Och varför sitter det poliser på vakt utanför rummet där hon ligger? Och framför allt varför minns hon inte vad det är som har hänt?


Detta låter så spännande att jag bara inte kan låta bli att lockas. Och en debut dessutom.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Nattmannen av Jørn Lier Horst
Genre: Kriminalroman
Serie: William Wisting (5)
Antal sidor: 356
Utgivningsdatum: 2017-01-26
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
HDimman ligger kusligt tät över Larvik tidigt en kall höstmorgon. Mitt på stadens torg har ett avhugget huvud placerats, spetsat på en påle.

Kommissarie William Wisting ställs inför det mest groteska fall han stött på under sin poliskarriär. Det brutalt mördade offret är en mycket ung flicka och hela Norge är skakat av det blodiga dådet.
Medierna kräver en snabb lösning. Men de viktiga timmarna efter fyndet passerar utan några ledtrådar om vem flickan är, och pressen blir inte mindre när ännu ett lik hittas, uppdraget ur den djupa älven.

Snart står det klart att trådarna i det här nätet sträcker sig långt bortom landets gränser och att fallet har kopplingar till betydligt tyngre kriminalitet än någon kunnat föreställa sig.


Femte delen... nu börjar vi närma oss.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Liv eller död av Michael Robotham
Genre: Kriminalroman
Serie: -
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-01-26
Förlag: Lind & Co

Från Bokus
Audie Palmer är dömd för väpnat rån, ett rån där fyra människor fick sätta livet till. Efter det har han avtjänat tio år i fängelse i Texas. Rånbytet lär ha blivit sju miljoner dollar och alla är övertygade om att Audie vet var pengarna finns. Därför har han under de senaste tio åren gång på gång misshandlats och hotats av både interner och vakter.

Nu har Audie avtjänat sitt straff. Men på morgonen samma dag som han ska friges är han försvunnen. Audie Palmer har rymt dagen före sin frigivning!

Klappjakten är snart ett faktum, för så snart rymningen uppdagas vill alla ha tag i Audie. Precis som under de senaste tio åren i fängelset är han ett villebråd och nu jagas han av allt från poliser till "vänner" från fängelsetiden. Jägarna verkar dock ha missbedömt rymlingen, för Audie är inte på väg mot pengarna.


Det här verkar vara något för mig.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



En man från ingenstans av Gregg Hurwitz
Genre: Thriller
Serie: Evan Smoak (2)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2017-01-26
Förlag: Bokfabriken

Från Bokus
Under sin uppväxt i den topphemliga organisationen Orphan inom det amerikanska försvarsdepartementet tränades Evan Smoak till att bli en briljant lönnmördare tills han en dag hoppade av och blev Nowhere Man, utsatta människors sista hopp.

Att lämna Orphan gör man dock inte ostraffat Neddrogad och förvirrad vaknar Evan upp i en luxuös säng, utan en aning om var i världen han befinner sig. Vet hans kidnappare om att deras gisslan är en av världens skickligaste mördare? I sin fångenskap nås Evan av ett desperat rop på hjälp och som alltid agerar han fullt ut när någon befinner sig i verklig nöd.


Jag gillade ju verkligen Evan Smoak i första boken så en uppföljare är ett måste.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.



Order från Berlin av Simon Tolkien
Genre: Kriminalroman
Serie: Inspektör Trave (3)
Antal sidor: 367
Utgivningsdatum: 2017-01-02
Förlag: HarperCollins Nordic

Från Bokus
September 1940. Frankrike är besegrat och London bombas intensivt dag och natt.

I ett trapphus knuffas en äldre man över ett räcke och faller mot sin död. Kriminalinspektör Quaid vid Scotland Yard är övertygad om att dödsfallet är resultatet av ett familjegräl, men hans assistent Trave är inte lika säker. När Trave upptäcker offrets sanna identitet börjar han misstänka att mordet i själva verket är en del av en konspiration på hög nivå. Han trotsar sina överordnade och börjar nysta i fallet på egen hand. Spåren leder honom snart rakt in i den brittiska underrättelsetjänsten där en mullvad är utplacerad med uppdrag att mörda premiärminister Winston Churchill.

Nu gäller det för Trave att avslöja konspirationen innan tiden rinner ut och mördaren får sin slutliga order från Berlin.


Det är faktiskt inte bara för att författaren är Tolkiens barnbarn som jag lockas av den här boken. Men, och det är ett stort men, detta är alltså ännu en serie som översätts i fel ordning. Varför?

Boken kan köpas på AdLibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. Nej, den dagen man blir utan böcker att läsa känns väldigt avlägsen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarar mig ju några år bara med de jag redan har olästa hemma :)

      Radera
  2. Många intressanta och lockande nyheter på gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en del att se fram emot :)

      Radera
  3. En del spännande nyheter, som vanligt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad förvånade vi skulle bli om det någon månad inte kom någon intressant bok :)

      Radera
  4. Veronica Roths senaste är jag också riktigt nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se vad jag tycker om hennes författarskap efter att ha läst hela Divergent-trilogin, men jag är väldigt hoppfull :)

      Radera
  5. Oskar Källners är extremt efterlängtad. Och äntligen får jag läsa Tills tiden skiljer oss åt, har hört mycket fint om den novellen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har mer eller mindre älskat det jag läst av honom. Tills tiden skiljer oss åt är en märklig novell, inte för historien utan för hur den påverkade mig. Jag visste inte vad jag skulle tycka, om jag hade varit romantiker så hade jag förmodligen tokhyllat den, men nu är jag ju mer pragmatisk ;)

      Radera
  6. Jag läser mycket mer nyutkomna böcker efter att jag börjat följa nyheterna mer. Din sista finns även på min lista och även jag blev störd över att de börjar med den tredje boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju liksom lite det som är problemet. Om man nu väljer att se det som ett problem :) Det kommer ju massor av nya böcker som jag vill läsa.

      Jag fattar inte varför man börjar översätta en bit in i en serie. Tror förlagen att vi som läser inte vill ha böckerna i ordning?

      Radera