fredag 30 december 2016

Resultat från julafton

Det blev inte så många böcker i julklapp i år. Bara tre. Men vilka tre!

Björnstad av Fredrik Backman, som jag längtat efter sedan i september och som jag faktiskt lyckats undvika att läsa så mycket om. Förutom att författaren själv avslöjade lite på ett seminarium på bokmässan. Sista vakten av Stephen King, den tredje och sista delen i serien om Bill Hodges. Jag har visst inte läst andra delen än... En kvinna i blått av Elly Griffiths, åttonde delen i serien om Ruth Galloway.

Och så anledningen till att det inte blev så många böcker... En ny läsplatta. En Letto Frontlight så att jag kan läsa utan att tända lampan och även på flyg och buss när ljuset är dåligt.

22 kommentarer:

  1. (jag läser med min mini IPad - där finns även tidningar, bank, bloggar, radio, svt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kan inte tänka mig att stirra på en lysande skärm i fler timmar än vad jag gör varje dag :)

      Radera
  2. iPad är inte lysande, det finns nattläge ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. (maken använder ofta vita bokstäver på svart botten på natten)

      Radera
  3. Björnstad är så bra! Bästa boken jag läst på länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ungefär det som har tagit sig igenom min barriär mot boken innan jag har läst den :)

      Radera
  4. Björnstad var också en bok jag fick och som jag längtat efter att få läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste hinna med den så snart som möjligt.

      Radera
  5. Precis - vilka böcker :-)
    Jag har en Sony och trots att den är bra så blir det lite för likt att stirra på en datorskärm som jag gör hela dagarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant, det är för likt en skärm för att det ska kännas riktigt bra. Men på resor är läsplattan oslagbar, speciellt nu när jag kan läsa även om ljuset är för dåligt :)

      Radera
  6. Men så himla bra och vilka böcker. Björnstad vill jag läsa med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker ju med tre om det är tre av den här kalibern :)

      Radera
  7. Björnstad är jag otroligt sugen på att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den får nog kliva uppåt på läslistan ganska snabbt :)

      Radera
  8. Jag har inte läst någon i Kings trilogi, jag måste ändra på det snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den första och den var bra i alla fall :)

      Radera
  9. Så bra med en läsplatta! Jag läser hittills bara vanliga, traditionella böcker, men det vore ju smidigt att följa med i utvecklingen och läsa på läsplatta framöver. Skall kolla upp vad det finns för alternativ. Är du nöjd med din?

    Du kan bara inte bli besviken på Björnstad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt min tredje läsplatta och detta trots att jag kanske inte läser jättemånga e-böcker :) Jag har egentligen varit nöjd med de två första (Sony och gammal Letto), men Sonyn blev för långsam och den gamla Letton hade inget fodral med lampa i, vilket gjorde det omöjligt att läsa om det var mörkt. Den nya Letton är likadan som den gamla, men har inbyggt ljus så jag gissar att jag kommer att bli väldigt nöjd med den :)

      Jag är egentligen livrädd för att läsa böcker som har skyhöga förväntningar, oftast går det bra men det är otäckt. Björnstad är ju en av de böckerna...

      Radera
  10. Björnstad är riktigt bra :) Jag är också sugen på en Letto Frontlight. Du får recensera hur den är ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju en inplanerad e-bok nu i januari, så det blir att jag kommer att använda den i alla fall :) Björnstad måste jag läsa snart, det börjar bli jobbigt att undvika den.

      Radera
  11. Jag lyssnar på Björnstad just nu och den är betydligt tyngre än de tidigare. Jag har kommit ungefär halvvägs. Men som du säger är det jobbigt med böcker där man har väldigt höga förväntningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jobbigt att börja läsa de där böckerna som alla andra har läst och älskat. Oftast går det bra, men dte är jobbigt att börja :)

      Radera