måndag 27 mars 2017

TV-serie: Person of interest - Säsong 2

Titel: Person of Interest
Originaltitel: Person of Interest
Genre: Thriller
Skapad av: Jonathan Nolan
Skådespelare: Jim Caviezel, Michael Emerson, Taraji P. Henson, Kevin Chapman, Sarah Shahi
Premiär: 2012-11-02
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 22
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på Blu-ray 5 februari till 12 mars 2017





Handling
Den före detta CIA-agenten John Reeses omgivning tror att han är död men vad de inte vet är att Reese bara har gått under jorden. Tillsammans med multimiljardären Harold Finch har han istället bildat ett medborgargarde som sysslar med högteknologisk brottsövervakning. Datageniet Finch har byggt ett avancerat datasystem som genom mönsterigenkännig kan förutse brott. Tillsammans med Reeses utbildning och erfarenhet och Finch datasystem övervakar de personer för att i rätt ögonblick försöka förhindra att brott begås.

Min kommentar
Av någon anledning (som att sambon bara har velat titta på Castle) så har andra säsongen av Person of Interest stått osedd i filmhyllan i nästan två år. När jag plockade fram den stönade sambon och ville inte titta. Han ändrade sig snabbt. Faktum är att den här säsongen är bättre än första.

I ett av de första avsnitten, andra tror jag, så spelade en känd bok en ganska stor roll; Blommor till Algy. Tydligen en science fiction som jag nu är väldigt sugen på att läsa.

Jakten på "mannen i kostym" tar fart och någon/några är väldigt måna om att få tag i honom. Den här säsongen tar lite nya grepp, det är inte samma likadant utan det händer hela tiden något nytt och omvälvande. Det är fullt av cliffhangers och avsnitt 10-12 maratontittar vi på.

I avsnitt 16 väcks förhoppningarna om att en ny ska gå med i teamet, Shaw. Hon är äkta kick-ass. Jag älskar sådana karaktärer, speciellt när de kombineras med humor. Jag hoppas verkligen att hon återkommer.

Det är väldigt många sidohistorier och många inblandade, det blir också många och långa trådar, men jag kan inte tycka att det blir rörigt. Enda anledningen till att det ibland blir lite förvirrande är att jag inte minns riktigt vad som hände i första säsongen.

Något som inte har med serien att göra i sig och som jag i stort sett aldrig har reagerat över är översättningen. Den som har översatt detta har förmodligen inte sett avsnitten h*n översatt. Det är många fel, men att översätta raw seafood med skräpmat och force pair med kraftpar är bara uselt.

[spoiler]Maskinen drabbas av virus och stänger ner sig. Finch blir återigen kidnappad av Root som letar efter maskinen. Reese teamar upp med Shaw för att hitta Finch och maskinen. När de kommer till rätt ställe så är maskinen borta, den har flyttat sig själv. Sista klippen: Det ringer i en telefon nära Reese och Finch. CIA, eller vilka de nu är, får ett nytt nummer. Det ringer i en telefon på psykavdelningen där Root är inlåst.[/spoiler]

Gissa om jag är glad att vi redan har tredje säsongen hemma. Och fjärde.



TV-serier.nu hade säsongen 3,7 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,5 i genomsnitt (beräknat på 134 768 betyg).
Jag ger säsongen 4,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Jag såg något avsnitt av första säsongen men tyckte det var så rörigt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg du inte från början? Jag vet att det var rörigt en bit in på säsongen.

      Radera
  2. Jag har sett en hel del avsnitt när serien gick på tv. Men jag har noll koll på säsongerna. Men jag gillade den bäst så länge det var mestadels fristående avsnitt och inte en kamp gång på gång mot en viss fiende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen inte om när en tråd följs för länge och Person of Interest lever farligt nära gränsen, men den har så mycket annat att jag är beredd att ha överseende :)

      Radera