söndag 14 maj 2017

Smakebit på søndag: En sax i hjärtat

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I helgen har det inte blivit speciellt mycket läst, det är på tok för mycket på TV för tillfället och dessutom ett födelsedagskalas 13 mil bort. Kanske kan det bli en del läsning i En sax i hjärtat av Marie Bengts i dag. Det är en mysputtrig pusseldeckare som utspelar sig i Smålands djupa skogar 1957. Ganska kul, faktiskt, trots en sax i hjärtat...

Min smakebit är från sida 294.
Hannah var trött på att behandlas som en besvärlig femåring. Hon hade fått stanna i ungefär tio minuter hos Anna Lindblad innan faster Lilly schasat ut henne.
     "Åk hem och sy, du gör mer nytta där", hade fastern sagt. "Anna orkar inte tänka på nya kläder för tillfället."
     Lilly var förstås ängslig över att Hannah skulle få höra för mycket. Anna Lindblad hade varit utom sig när de kommit ner till smedjan. Hon var ensam hemma. Kantorn hade försvunnit iväg för att slicka såren efter slagsmålet och Sören hade gett sig ut på byn med cykel - antagligen "direkt upp till affären för att skvallra", som fru Lindblad uttryckte det.

30 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, vill läsa denna.

    SvaraRadera
  2. Pusseldeckare tycker jag om, är rätt nyfiken på denna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag brukar också gilla pusseldeckare.

      Radera
  3. Ja, den här har jag ju läst :-) SKa bli intressant att se vad du tyckte om den sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan säga redan nu att jag tycker att den var på tok för lång.

      Radera
  4. tänkte att jag skulle läsa den här. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ett intressant tidsdokument :)

      Radera
  5. Ja det är mycket på tv som stör läsningen just nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt när det blir så :)

      Radera
  6. Tack för smakebiten den har jag tänkt lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tro att den lämpar sig väldigt väl för lyssning.

      Radera
  7. Den här vill jag läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Den här såg jag på biblioteket i förra veckan, men lånade inte för jag hade huvudet fullt av kalasyra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får låna den nu i stället, när kalaset är över :)

      Radera
  9. Den här har jag tänkt läsa framöver. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
  10. Många som har läst den här. Jag tycker att den verkar småmysig och råkar jag på den på bibliotek eller loppis så får den säkert följa med hem men det är ingen bok jag planerat läsa på studs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har varit en populär bok bland bokbloggarna :) Den är småmysig, lite som Agatha Christie.

      Radera
  11. Ser den här lite varstans - kanske är den värd ett försök :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Ja, svensk sommar 1957. Och ett mord :)

      Radera
  13. Tack för smakbit! Denna vill jag nog läsa, någon gång. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att läsa om andra tider :) 1957 fanns jag inte, men jag tycker ändå att den har lyckats med tidsandan.

      Radera
  14. En bok som jag tänkt läsa framöver. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  15. Den är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju lite annorlunda, främst för att den utspelar sig 1957, men också för att den inte är som de moderna deckarna. Visserligen dör någon, men det är inte speciellt blodigt och rått.

      Radera