söndag 5 oktober 2014

En smakebit på søndag: Exil

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har nu kommit till andra delen i Garnethill-trilogin, Exil, av Denise Mina. Boken utspelar sig till större del i Glasgow, men ett lik hittas i London. Och liket visar sig höra hemma i Glasgow. Smakebiten kommer från sida 117.
"Ingenting hittills, alltså?"
     "Nej, sir. Hittills inte ett skit", sa Williams.
     Dakar skakade på huvudet och reste sig. Han var medveten om hur han såg ut, medveten om hur Bunyan skulle uppfatta honom, så han höll in magen tills han kommit fram till fönstret och hade ryggen åt henne. "Det är ju för fan en hel madrass. På Themsenroteln säger de att föremål av den storleken inte rör sig så långt, så den måste ha fallit i nära Chelsea Wharf. De är inte ens säkra på att den kan ha flyttat sig tvärs över floden så den har nog kastats i på samma sida som den hittades. Någon måste ha sett någonting."

40 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Jag började läsa första boken i den här serien på gymnasiet men läste aldrig klart. Ha en bra söndag.

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, har boken, tjockisversionen med alla tre. Denna verkar skilja sig ifrån senare boken, jag läste Blodsarv men tyckte inte den var så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också alla tre i en, vilket ju inte gör den roligare eller lättare att läsa. Gillar nog helt enkelt inte Denise Mina.

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Denise Mina ja... som jag gjort slut med ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 1,5 bok till så gör jag också slut med henne :)

      Radera
  4. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten och hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
  7. Nå er det lenge siden jeg har lest krim, kjenner jeg blir inspirert til å plukke opp en krimroman igjen av smakebiten din denne søndagen. Ha en flott søndag videre :)

    SvaraRadera
  8. Jag gillade den här serien när jag läste den. Blir intressant att höra vad du tyckte om den andra delen sen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan väl uttrycka det som att jag nog aldrig kommer att börja gilla Denise Mina :)

      Radera
  9. Har aldrig läst något av Denise Mina men kanske borde. Nyfiken är jag i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du frågar mig så rekommenderar jag något annat :)

      Radera
  10. Denise Mina har jag ännu inte bekantat mig med. Känns som att jag har något framför mig där. Tack för smakebiten! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det är många som gillar henne, men jag är inte en av dem :)

      Radera
  11. Tack för smakbiten :) Hoppas du har haft en bra söndag med mycket lästid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ännu inte läst en endaste minut, men snart så :)

      Radera
  12. Var längesen jag läste en trilogi - kanske skulle man testa denna. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det finns många trilogier som är bättre. Det borde det finnas :)

      Radera
  13. Spennende smakebit! Kanskje jeg burde prøve meg på denne trilogien? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vågar egentligen inte rekommendera den till någon, eftersom jag själv inte är helt såld på den :)

      Radera
  14. Har två av delarna i trilogin men vill först skaffa den tredje också innan jag börjar läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyckades ju hitta alla tre i samma :)

      Radera
  15. Tack för smakbiten, hoppas det går bra med Denise Mina, eller att du kan uthärda dem i alla fall..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är i alla fall bättre än det jag läst av henne tidigare, men vi är inte riktigt kompatibla :)

      Radera
  16. Kan känna igen mig i magproblemet :) Har läst ett par Mina, men de gjorde inget bestående intryck tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där magen ja, fast om man lyckas dra in den så är det ju inte så farligt från början :) Efter den här trilogin så blir det inte mer Mina för mig, det är helt klart nu. Känns ganska bra att "avfärda" en författare :)

      Radera
  17. Takk for smakebit på en ukjent bok, virker som spennende lesing :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer mörk och dyster än spännande, egentligen :)

      Radera