söndag 12 oktober 2014

En smakebit på søndag: Stockholms undergång

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Igår läste jag ut Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson (en mycket bra bok) och i dag ska jag börja läsa nionde och näst sista delen i Kjell Erikssons serie om Ann Lindell, Svarta lögner, rött blod. Eftersom jag inte vill terrorisera mina läsare med ytterligare en smakebit ur Kjell Erikssons böcker så kommer det i stället en från antologin Stockholms undergång, med skräcknoveller av författare från författarkollektivet Fruktan.

Smakebiten är från början av novellen Öde land av Christian Enberg.
Martina gick sakta upp för trappan som ledde till restaurangen. Det var mörkt och tomt i matsalen. Solen hade ännu inte gått upp. Stolar och bord låg slängda huller om buller. I mörkret slog hennes fot emot något hon trodde var en kropp. Hon tittade inte ned utan letade sig mot köket, med en hand mot väggen. Försökte att inte tänka på vad som kanske fanns på golvet. Precis i dörröppningen till köket snavade hon över något, satte ut händerna för att hejda fallet och landade i något kletigt.

44 kommentarer:

  1. Usch! Vilken läskig smakbit ;) Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  2. Takk for en litt ekkel smakebit :)

    SvaraRadera
  3. En ekkel smakebit der. Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev ytterligare lite äckligare :)

      Radera
  4. Usch nej, skräck är ingenting för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Huffameg for en skrekkelig smakebit ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det var en väldigt lovande början :)

      Radera
  6. Skräcknoveller från författarkollektivet Fruktan... det låter något det!
    Verkar spännande i mitt tycke. Smakbiten var väl lite "äckelgeggig" så där. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst sju av novellerna nu och jag tycker standarden är relativt hög :)

      Radera
  7. Den här boken nappade jag inte på när det kom ett mejl om den från Fruktan. Skräck du vet ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ändå skönt att vi inte tycker lika om allt :)

      Radera
  8. Svar
    1. Ja, och detta är ändå inte den mest spännande :)

      Radera
  9. Minns knappt den här novellen, men jag tror det beror på att det var ett par som jag tyckte var lite snarlika varandra och som efter ett tag flöt ihop för mig. Hoppas du gillar novellsamlingen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är väl inte en av de bättre, det kan bero på att det är zombieliknande varelser med. Gillar de flesta novellerna hittills.

      Radera
  10. Usch, vilka hemskheter. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte är på riktigt :)

      Radera
  11. Precis i min smak, den måste jag läsa. Tack för smakebiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att bryta av med en skräcknovell ibland :)

      Radera
  12. Isch! Låter som för mycket skräck för mig. Men väldigt läckert omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker de flesta novellerna, hittills, varit på en perfekt nivå och inte splatter utan bara läskigt :)

      Radera
  13. Tack för en läskig smakbit! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  14. Ingen jag kommer läsa, men ruskigt snyggt omslag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tvekade ett tag om denna, trodde det skulle vara mer zombies och andra varelser som jag inte gillar, men än så länge är det bra :)

      Radera
  15. Svar
    1. Nej, gillar man inte skräck så ska man nog inte läsa den.

      Radera
  16. Moro! Bra opptakt til at noe ekkelt skal skje. Er resten like deilig ekkelt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det blev lite till, men inte så mycket. Det är överhuvudtaget inte så mycket splatter här :)

      Radera
  17. Låter lite för läskigt för mig... Men lagom spök- och skräckhistorier går bra emellanåt. Hoppas du får sova i natt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tack och lov väldigt sällan ont av läskigheter efter jag lagt undan boken :)

      Radera
  18. Tack för otäck och spännande smakbit! Läser lite noveller mellan varven, men inte så mycket skräck, och funderar på om jag vågar läsa denna samling.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellerna är nog egentligen inte så läskiga, utan mer spännande :)

      Radera
  19. Hur ska det gå när den tionde Kjell Eriksson-boken är utläst? Separationsångest? ;) Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndagskväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läst ut den tionde delen så ska jag fira genom att ge bort dem allihop. Tio böcker bort från hyllan betyder tio nya in ;)

      Radera
  20. Stockholms undergång - spennende tittel, og spennende smakebit! Takk for lesetips :)

    SvaraRadera
  21. Skräcknoveller passar ju bra när Halloween närmar sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller vilken tid som helst på året :) Men faktiskt mest på hösten.

      Radera