söndag 7 maj 2017

Smakebit på søndag: Sonjas sista vilja

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Just nu är mitt behov av feelgood nästan på desperata nivåer så jag slängde in en helt oplanerad (nästan, den finns med på årets boktolva) bok mellan alla de där mörka, dystra och våldsamma deckarna. I morse började jag läsa Åsa Hellbergs Sonjas sista vilja och jag hoppas verkligen att den kan råda bot på... vad det nu är som är fel.

Min smakebit är från sida 29.
"Hon verkade vilja dö. Varför i helvete tog hon inte tag i sina problem? Hon kunde ju söka all världens läkare med den plånboken. Jag fattar inte, jag fattar verkligen inte. Och varför berättade hon aldrig för oss hur illa ställt det var? Jag som berättade allt för henne. Allt."
     "Det gjorde vi alla, Susanne."
     Rebecka försökte hålla jämna steg med sin väninna, men det var inte lätt eftersom Susanne småsprang i sina höga klackar. "Kan du sänka farten, det går inte att prata när du går så fort?"

32 kommentarer:

  1. Ja, men ibland behöver man verkligen lite feel good, kanske bara av anledningen att det är vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, behovet brukar komma när det ljusnar ute :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten! På våren brukar jag också bli sugen på feelgood, det kan vara väldigt härligt att läsa feelgood som ett avbrott från andra typer av böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit väldigt mycket mörkt och dystert den senaste tiden så jag tror det blir bra att bryta av lite :)

      Radera
  3. det var mycket energi i den smakebiten! tack för den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att energi kan vara ett nyckelord här :)

      Radera
  4. Hoppas den lättar upp humöret! Den "deckare" jag läser nu är så erbarmligt jobbig att jag också funderar på att slänga in en annan typ av bok, trots alla deckare som väntar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland måste man bara ha något som inte är så tungt eller jobbigt.

      Radera
  5. Jag gillade serien och det ska visst komma en trea också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Jag hoppas jag gillar denna så det blir fler för mig då :)

      Radera
  6. Ibland vill man bara ha något annat. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju tur att det finns olika typer av böcker så man kan hitta något som passar :)

      Radera
  7. Emellanåt vill man ju läsa något positivt och lättsamt. Jag har också lite av en sån period just nu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det känns mer och mer att jag behöver bryta av med något lättsmält.

      Radera
  8. Hoppas att det bara är vårtrötthet och att en feelgood kan hjälpa. Tittar på min boktrave här bredvid, med böcker jag planerat att läsa i maj, och inser att hela traven utom en bok är ganska mörka böcker. Jag är litet nyfiken på att läsa en av Åsa Hellbergs mappieromaner, det vore en skön kontrast mot de allvarligare böckerna jag har på gång och kul med kvinnor i en ålder jag själv i princip är + ett lyckligt slut :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt mörkt och dystert i min trave också, jag tror att det kan ha blivit för många i rad nu :) Jag har ju bara börjat på denna än, men det är kul när det handlar om kvinnor 50+. Och lyckligt slut bara förutsätter jag att är här :)

      Radera
  9. Lite feelgood emellanåt är helt rätt, hoppas boken ger den sökta boten och tack för smakbiten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den här boken kan vara precis vad jag behövde nu :)

      Radera
  10. Åsa Hellbergs böcker är trevliga. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Älskar Åsa Hellbergs böcker. De är en perfekt verklighetsflykt när man vill ha en sådan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har kommit ungefär halvvägs nu och om det inte händer något väldigt konstigt i boken så kan jag redan nu säga att detta inte är min sista bok av Åsa Hellberg :)

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Det är bra att varva med feelgood emellanåt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varannan feelgood kanske kan vara något :)

      Radera
  13. Lite feelgood mellan varven är aldrig fel. Åsa Hellberg har jag inte läst något av, men hon står på läslistan. Tack för smakbiten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag slängde in den mitt i planeringen, den verkar redan ha hjälpt :)

      Radera
  14. Gillar Åsa Hellberg och om jag inte har helt fel kommer ännu en bok om Sonja, Sonjas andra chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu känns det som att jag måste fortsätta läsa serien :)

      Radera
  15. Den här föll mig inte riktigt på läppen, men hoppas att den passar dig bättre. Feel-good är det ju onekeligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Runt halvvägs så kan jag nog säga att den verkar passa mig ganska bra :)

      Radera