tisdag 27 december 2016

Top Ten Tuesday: Bästa böckerna 2016


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Best Books Of 2016 (you choose -- best books overall of what you read regardless of pub date, of a particular genre, 2016 debuts, 2016 releases, etc).

Jag väljer ju naturligtvis det som är enklast för mig; de bästa böckerna i år. Jag har läst många bra, bara en enda fullpoängare, men ytterligare fem som inte nådde riktigt ända fram. Det blir ju bara sex stycken, men eftersom jag har 41 stycken som fått fyra i betyg så stannar jag där.

1. Färjan av Mats Strandberg
2. Bambi av Mons Kallentoft & Markus Lutteman
3. Människorna av Matt Haig
4. Jag vet var du bor av Claire Kendal
5. Små svarta lögner av Sharon Bolton
6. Jag lät dig gå av Claire Mackintosh

Och förresten, den här listan är något så ovanligt som i inbördes ordning...

12 kommentarer:

  1. Människorna börjar jag bli rejält nyfiken på :) Och Färjan får jag nog ta och läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker att du ska läsa båda två. Faktiskt :)

      Radera
  2. Färjan vet jag fortfarande inte om jag ska läsa, trots detta... Men Människorna blir nog förr eller senare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att du tvekar om Färjan, det gjorde ju till och med jag :)

      Radera
  3. Jag lät dig gå var himla bra! Människorna är en bok som jag blivit nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människorna var väldigt speciell och väldigt bra :)

      Radera
  4. Färjan måste jag nog ta tag i och läsa! :)

    SvaraRadera
  5. Jag lät dig gå är väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas det snart kommer en ny bok av henne.

      Radera