fredag 9 augusti 2013

Bokbloggsjerka 9 – 12 augusti

Fredag igen, förstår jag, för det är dags för Annikas bokbloggsjerka?

Veckan uppgift är: Vad läser du just nu?

Vad härligt med en enkel fråga!

Just nu tragglar jag mig igenom sjätte och sista delen i Jordens barn, De målade grottornas land, du vet den där mastodontserien av Jean M. Auel. Och traggla är verkligen rätt ord, det känns som att jag hållit på i evigheter. Den här sista boken är inte speciellt bra, men jag kan ju inte ge upp nu när det bara är några sidor kvar av de drygt 4000, som den här serien består av. Jag vill ju faktiskt också veta vad som kommer att hända Ayla och i nuläget har jag bara runt 120 sidor kvar.

46 kommentarer:

  1. Ja den där serien påbörjade jag för 15 år sedan, läste 2 böcker sedan dess har bara böckerna blivit inköpta inte lästa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra delen minns jag som väldigt seg, men sedan blev det bättre igen. Det är ganska ojämn kvalitet på böckerna.

      Radera
  2. Jag läste de två eller tre första delarna i serien, men sen gav jag upp.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst alla delarna utan den sista. Men jag borde läsa, för jag vill också veta hur det går för Ayla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här sista delen är otroligt seg, för det mesta springer de omkring i grottor och tittar på målningar.

      Radera
  4. Jag försökte läsa första boken en gång för flera år sedan men tog mig aldrig igenom den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och första boken som jag tycker är den klart bästa :)

      Radera
  5. Är det fortfarande mjukporr eller är de senare böckerna mer av romaner med ngn slags intrig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intrig vet jag inte, eller jo, det handlar om något :) Om man vill läsa mjukporr så är det nog bättre att läsa något annat än just denna sista del. De har inte sex förrän i kapitel tolv och nu mot slutet har de haft det igen. Ayla har annat att göra :)

      Radera
  6. :D Började skratta här när jag läste Sannas kommentar. Den måste du svara på... Mitt grottbjörnens folk-äventyr tog slut efter 3 böcker tror jag, det tog så lång tid innan fortsättningen dök upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det där med mjukporren var värst i den boken som Ayla träffade Jondalar, åtminstone är det inget jag funderat på eller minns i de senare böckerna :)

      Radera
  7. Själv har jag inte läst någon bok i Grottbjörnens folk, lånade hem den första en gång men tog mig aldrig för att börja den. Nu har alla utom den sista delen blivit införskaffad så snart får jag ge dem ett försök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter vad jag hört så har Auel gjort ordentlig research för de har böckerna, men vad som är sant får vi ju aldrig veta. Det är intressant i alla fall att få en liten aning.

      Radera
  8. Svar
    1. Ibland förbannar jag min envishet, men om jag inte hade haft den så skulle ju jag inte vara jag.

      Radera
  9. Precis som du så ville jag ha ett avslut av serien. För visst är det här den sista? Jag blev nog mest nostalgisk av boken mer än imponerad men jag förväntade mig inget annat heller. Och ska jag vara ärlig så minns jag inte alls hur boken slutade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, detta ska vara den sista delen. Hoppas jag. Egentligen vill jag bara ta mig igenom den för att få ett avslut :)

      Radera
  10. Kan hålla med om att sista boken var lite trögare än de tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många upprepningar. Någon borde ha redigerat bättre.

      Radera
  11. Känner igen det där med att traggla men inte vilja ge upp ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte kan man ge upp när man är så nära :)

      Radera
  12. Jag tycker att hela serien var ganska trög. Men de var också väldigt bra och kul med mycket miljöbeskrivningar och hur de tillverkar olika saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första boken slukade jag, sedan har det varit lite upp och ner tycker jag.

      Radera
  13. Jag läste de tre första delarna i tonåren. Efter det har jag inte alls kommit ihåg den serien :) Kämpa på, jag känner igen envisheten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste ut den igår kväll, så nu är allt bra igen :)

      Radera
  14. Gud! Den boken blev jag irriterade på. Man borde har redigerat bort hälften! Men den var ganska bra trots alla upprepningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de där upprepningarna höll på att göra mig tokig. Fruktansvärt dåligt redigerat.

      Radera
  15. Jag har inte någon i serien men kanske när jag blir pensionär..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag sparar också en del till jag blir pensionär :)

      Radera
  16. Traggla med böcker är verkligen tråkigt men om du bara har 120 sidor kvar kan jag förstå att du kämpar dig till slutet. Jag läste bara del ett i denna serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckades ta mig igenom de sista 120 sidorna igår så nu är hela serien färdigläst. Det tog bara knappt 30 år...

      Radera
  17. Men läser du inte "Den nya människan" ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, i dag, men igår läste jag Auel :)

      Radera
  18. Har tänkt läsa serien, men precis som du nämner är de ju verkligen mastodonta... vi får se om det blir av. Kämpa på! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att de är tjocka och ibland lite långrandiga så är de för det mesta läsvärda :)

      Radera
  19. Är det samma serie som Grottbjörnens folk eller har hon gjort en mastodontserie till, snacka att vara produktiv i så fall.

    SvaraRadera
  20. Så kände jag med bokserien The song of ice and fire, de sista delarna var ingen höjdare men ändå envisades jag om att läsa klart böckerna så att man får reda på hur de slutar... dock finns det två delar kvar som ännu inte är skrivna som jag oxå måste kämpa mig igenom innan "tortyren" har sitt slut ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så är det ju, har man tagit sig igenom tusentals sidor så vill man ju veta hur det slutar :)

      Radera
  21. Åhh, den ligger i min hög och väntar och jag har dragit mig för att börja med den... Jag har ju läst de tidigare, men det är så länge sedan att jag nästan glömt vad de handlar om. Samtidigt vill jag ju veta vad som händer med Ayla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte alls bekymra dig över att du kanske glömt vad som hänt innan. Det berättas igen. Och igen. Och igen. ;)

      Radera
  22. Aha, du kan ge mig en sammanfattning sedan då, jag har läst de tidigare delarna men den här sista har jag ingen lust alls att traggla mig igenom (jo, har hört ryktena att den inte är så bra... )

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, här kommer en sammanfattning: Ayla klappar vargen, Ayla kelar med hästen, Ayla pratar med en konstig dialekt, Ayla ammar Jonayla, Ayla vandrar, Ayla springer i grottor och tittar på djurmålningar, Ayla lärs upp till Zelandoni, Ayla och Jondalar blir ovänner.

      Ungefär så :)

      Radera