tisdag 1 december 2015

Månadsbokslut november 2015

Antal lästa böcker i november 2015: 9

84. Vinterfolket av Jennefier McMahon
85. Inmurad av Mikael Strönberg
86. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
87. Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist
88. Kvinnan i svart av Susan Hill
89. Väktarna av Stephen King
90. Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide
91. Allt som glimmar av Terese Marvelin
92. Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen

Antal lästa sidor: 2761
Genomsnitt/dag: 92
Genomsnitt/bok: 306

Snittbetyg: 3,72

Ingående i serie: 0
Påbörjade serier: 0
Avslutade serier (läst senast utgivna): 0

Biografi: 0
Chick-lit: 1
Drama: 1
Fantasy: 0
Humor: 0
Kriminalroman: 0
Science fiction: 0
Skräck: 7
Thriller: 0

Boktolvan: 1
E-böcker: 0
Finish that series: 0
Hyllvärmare: 4

Kvinnor: 6
Män: 3
Duo: 0

Originalspråk (svenska): 6
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 4

Antal nykomna böcker: 7
Antal bortskänkta böcker: 3

Månadens bästa: När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
Månadens sämsta: Inmurad av Mikael Strömberg
Månadens överraskning: Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen
Månadens besvikelse: Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist
Månadens otäckaste: När hundarna kommer av Jessica Schiefauer

Kommentar:
Månadens tema var skräck och det blev nog faktiskt lite för mycket av det goda. Om jag har lärt mig något så är det att kanske inte ha temat en hel månad. Nu blev det ju ändå två andra böcker lästa också, men ändå. Lite märkligt är det också att den månad jag läser flest kvinnliga författare är den månad jag läser skräck...

Antalet böcker som hittat hem till mig i november blev kanske lite väl högt, men jag har inte köpt en enda av dem. Tre böcker lyckades jag skiljas från också, så nettot blev bara fyra...

Inte en enda bok som ingår i en serie blev det läst. Det positiva med det är ju att jag alltså inte heller påbörjade någon ny.

Om månadens bästa: När hundarna kommer är helt utom tävlan.
Om månadens sämsta: Inmurad kunde ha blivit så bra och så läskig, men det slarvades bort med underliga sidohistorier och krystade dialoger.
Om månadens överraskning: Jag trodde nog att jag skulle gilla Demonologi för nybörjare, men vad jag inte hade väntat mig var att den var så rolig. Också.
Om månadens besvikelse: Lilla stjärna var inte alls dålig på något sätt, men den var inte vad jag förväntade mig. Överhuvudtaget.
Om månadens otäckaste: Det säger kanske en del när den otäckaste boken under en månad med skräcktema inte är i skräckgenren. När hundarna kommer ligger så nära verkligheten att den blir otäck på riktigt.



Januari Februari Mars April
Maj Juni Juli Augusti
September Oktober November December

10 kommentarer:

  1. Verkligheten ÄR ofta mer skrämmande än något annat. Och även fiktion "nära verkligheten".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar alltid sluta så när jag ska välja den läskigaste boken. Hittepå skrämmer mig inte alls lika mycket.

      Radera
  2. Verkligheten och människorna i den är i mitt tycke ofta läskigare än både monter och varulvar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ju ganska säker på att varken monster eller varulvar finns i verkligheten. Inte helt dock. Men som sagt, människorna i verkligheten gör sitt bästa för att skrämma mig.

      Radera
  3. Jag tyckte också det blev lite väl mycket skräck för mig när jag försökte ha skräcktema i oktober..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas jag kommer ihåg det här nästa år, då ska jag kanske bara läsa skräck i månadsskiftet :)

      Radera
  4. Det läskigaste jag vet är faktaböcker om klimatet och djurarter som håller på att dö ut och liknande... Läste också När hundarna, men blev inte lika förtjust även om jag tyckte att den var bra. Tycker mer om böcker där jag gillar karaktärerna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver nog inte gilla karaktärerna, men jag vill kunna känna igen mig eller andra :) Egentligen så behöver de nog bara beröra mig.

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, trots att jag tyckte att jag knappt läste så blev det några ändå :)

      Radera