tisdag 1 december 2015

Tematrio - Kanada

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre saker från Kanda som du tycker om!

Kanada är ett av mina favoritländer och har varit det sedan jag var ganska liten. Anledningen stavas h.o.c.k.e.y.

1. Världens bästa hockeyspelare, (Super-)Mario Lemieux kommer från Kanada. I stället för att skriva samma sak en gång till så länkar jag till inlägget som handlar om honom.

2. Jim Carrey är faktiskt också från Kanada. Han är inte bara rolig (han började som stå-uppare) utan han kan även spela i mer seriösa roller också. Men hans gummiansikte finns alltid med.


3. Jag måste ju ha en författare också och då väljer jag Linwood Barclay, som visserligen är född i USA, men flyttade till Kanada när han var fyra år. Många timmar har han underhållit mig.

24 kommentarer:

  1. Barclay är för härlig, hockey glömde jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När någon säger Kanada så tänker jag automatiskt hockey :)

      Radera
  2. Gott och blandat, Barclay skriver verkligen spännande böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och nu blev jag sugen på att läsa nästa bok av honom, det var ett tag sedan nu.

      Radera
  3. Kanada är verkligen intressant! Linwood Barclay har jag inte läst något av. aäänu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barclay skriver spännande böcker, språkligt sett så är de inga mästerverk och logiken kanske inte heller alltid stämmer, men spännande är det :)

      Radera
  4. Har läst en bok av Linwood Barclay, och den var ju riktigt bra. Undrar varför det inte blev fler... Bra att det dök upp här nu då! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite det som är grejen, man blir hela tiden påmind om böcker man vill läsa :)

      Radera
  5. Kanada och hockey hör verkligen ihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är de som ler och långhalm :)

      Radera
  6. Svar
    1. Oftast gillar jag honom så han fick vara med :)

      Radera
  7. Hocky är ju aldrig fel att nämna och Kanada har ju många grymt bra spelare. Hade ingen koll på att Jim Carrey var från Kanada :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid haft ett gott öga till Kanada så jag försöker ha lite koll på vilka favoriter som är därifrån.

      Radera
  8. Trevligt omväxlande trio :) Barclay har jag läst en bra bok av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade kunnat fortsätta skriva en lista länge till :)

      Radera
  9. Barclay kände jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är inte speciellt känd, men han har släppt en hel del böcker.

      Radera
  10. Barclay har jag inte läst någon bok av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är bra när man vill ha något spännande :)

      Radera