tisdag 15 december 2015

Top Ten Tuesday: De bästa böckerna jag läst under 2015


Tisdag igen och då naturligtvis dags för en Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday). Veckans uppgift är Top Ten Best Books I Read In 2015 (you can do it by only 2015 releases, overall, by genre (top ten fantasy books I read in 2015), etc. however you choose to make your BEST list).

Lika svårt som vanligt. Jag har fjorton böcker att välja bland och tio platser att placera dem på. Du fattar. Det går ju inte. Alltså fuskar jag. Och den här gången är böckerna i inbördes ordning. De första fyra är fullpoängare, resten nådde inte riktigt ända fram, men nästan.

1. Ensam på Mars av Andy Weir
2. När hundarna kommer av Jessica Schiefauer
3. Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson
4. Nio månader av Cia Sigesgård

och det är här problemen börjar
5. Bränd himmel av Gilly Macmillan
6. Leon av Mons Kallentoft & Markus Lutteman
7. April, April av Mattias Edvardsson
8. Cinder av Marissa Meyer
9. Britt-Marie var här av Fredrik Backman
10. Divergent av Veronica Roth

Bubblare
11. Mercurium av Ann Rosman
12. Illdåd av Thomas Erikson
13. [bubble] av Anders de la Motte
14. Lewismannen av Peter May

16 kommentarer:

  1. Här var det många bra!
    Jag ville vänta lite med detta tema.. tänk om man läser jättemånga bra under julen ;-)?
    PS Ensam på Mars kommer att flytta hem till oss i jul, fast mottagaren vet inte om det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det här är lite tidigt, det är ju ändå två veckor kvar på året :)

      Vad bra att Ensam på Mars flyttar in, då kan du ju "låna" den sedan :)

      Radera
  2. Tycker också att det är svårt att välja ut de bästa böckerna! Cinder, Divergent och Nio månader har jag också läst och tyckt bra om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alla de där som inte nådde riktigt ända fram som det finns ganska många av, de ställer till det lite :)

      Radera
  3. Många bra här... Men året är ju inte slut än, så jag håller på min lista lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns ju lite tid kvar för listan att ändras, men de böckerna kommer att få synas sedan, vid årssammanställningen :)

      Radera
  4. Jag vill jätte gärna läsa Cinder, den verkar mega bra och cool. Får se om jag hinner med den i jul. Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Jag bara måste läsa När hundarna kommer :) De enda som jag har läst på listan är Cinder, Divergent och Britt-Marie var här, men jag har tyckt väldigt bra om alla tre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, När hundarna kommer berörde mig på riktigt.

      Radera
  6. Lewismannen och Ensam på mars kommer även hos mig vara bland top tio i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ensam på Mars är helt gjuten på förstaplatsen. Tror jag :)

      Radera
  7. Din topp tre har jag läst/håller på med, men bara Ensam på Mars kommer med på min lista (som jag planerar att göra i början av 2016). Cinder kommer definitivt vara med på min lista, njöt så otroligt av läsningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt överraskad av Cinder, nog trodde jag att jag skulle gilla den, men jag blev alldeles överväldigad :)

      Radera