onsdag 2 december 2015

Tisdagsutmaning: Berlin

Veckans utmaning på Kulturkollo: Berlin.

1. Skriv om en bok eller om en film du gillar som utspelar sig i Berlin!
Jag har inte läst så många böcker eller sett så väldigt många filmer som utspelar sig i Berlin, men de finns ju. Om man letar lite.

En av dem är en riktig gammal goding; Vi barn från Bahnhof Zoo (1981). Den bygger på Christiane F:s bok Gänget i tunnelbanan och är självbiografisk. Christiane flyttar som sexåring till Gropiusstadt i dåvarande Västberlin. När hon växer upp kommer hon i kontakt med drogmiljön. Som tolvåring har hon sin första personliga erfarenhet med tabletter och hasch. Hennes frånskilda mor jobbar hårt för att försörja sina två döttrar, och är ofta frånvarande. Detta gör det lätt för Christiane att dölja sitt missbruk till att börja med. Hon hamnar fort i ett tungt drogmissbruk, och med detta följer prostitution för att finansiera heroinen hon använder dagligen. Hon och hennes pojkvän Detlev lever i en daglig kamp, men ändå med drömmen om att en dag kunna leva ett normalt liv, utan droger.

En annan film är Unknown (2011), med Liam Neeson i huvudrollen. Dr. Martin Harrisvaknar upp efter en bilolycka i Berlin. Han upptäcker att hans fru Elizabeth inte längre vet vem han är, och att en annan man (Adan Quinn) har antagit hans identitet. Ensam finner han sig jagad av både myndigheter och lönnmördare och med taxichauffören Gina, som enda hjälp försöker han finna sanningen och ta tillbaka sitt liv.

2. Har du varit i Berlin? Vilken kulturell upplevelse får inte missas där? (eller, om du inte varit där: Vad skulle kunna få dig att åka dit? Vad längtar du efter?)
Tyvärr så har jag aldrig varit i Berlin, men jag vill väldigt gärna dit och jag tror att det närmar sig. Jag kan alltså egentligen inte svara på vad som skulle kunna få mig att åka dit, eftersom den önskan nästan alltid har funnits. Det finns ju en hel del historia i den staden i alla fall. Och jag har en liten dröm om att besöka Europas alla huvudstäder...

8 kommentarer:

  1. Boken som Vi barn från Bahnhof Zoo bygger på skulle jag vilja läsa....och kanske se filmen också trots att jag inte är mycket för det här med filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste (och såg) den för över 30 år sedan så jag kan inte garantera att jag hade gillat i dag. Men jag tror det.

      Radera
  2. Unknown har jag sett den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt obehaglig och Liam Neeson kan göra nästan vilken film som helst värd att se.

      Radera
  3. Vi barn från Bahnhof Zoo har jag både sett filmen och läst boken, och hade tänkt skriva en liten snutt om på Kulturkollo lite senare i veckan faktiskt. De har betytt mycket för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt, då ska jag titta inom :)

      Radera
  4. Unknown har jag sett. Gillar Neeson. Han är en grymt bra skådespelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liam Neeson är en av de där skådespelarna som jag kan välja film efter. Han brukar göra det bra.

      Radera