söndag 27 december 2015

Finish That Series Challenge 2016

Jag har egentligen ingen koll på exakt hur många serier jag följer och jag har ingen lust att räkna dem heller, men jag vet att det är väldigt, väldigt många. Många serier påbörjas och gillas, sedan blir av någon outgrundlig anledning efterföljande delar stående olästa i hyllan. För köper dem gör jag ju. Jag gillar ju serien. Så kan man ju inte ha det. Eller hur?

Förra året provade jag på utmaningen Finish That Series och det gick så bra att jag definitivt fortsätter med den. Det känns som en riktigt bra utmaning för mig.

Reglerna är följande:
1. Om hela serien inte är publicerad än så gäller det att läsa upp till den senast publicerade delen.
2. De delar som är utgivna vid årsskiftet är de som gäller. Om det släpps en ny under året så kanske den får vara med ett annat år.
3. Det är valfritt om mellannoveller ska räknas.
4. Serien behöver inte påbörjas under året, bara avslutas.
4. Serien måste ha minst två delar publicerade.

Jag har bara valt bland påbörjade serier där jag har alla hittills utgivna böcker, på svenska. De serier och böcker som jag tänkt mig är dessa:

Ben Cooper & Diane Fry av Stephen Booth
#3 Iskallt spår
#4 Blindspel
#5 Ett sista andetag
#6 Dödens plats
#7 I skydd av mörkret
#8 Svart som synden
#9 Sista samtalet
#10 Flickan i floden
#11 Djävulsklippan
#12 Död och begraven
#13 Redan död

Konrad Sejer av Karin Fossum
#11 Carmen och döden
#12 Helveteselden

Maja Grå av Amanda Hellberg
#4 Snögloben

Opcop av Arne Dahl
#2 Hela havet stormar
#3 Blindbock
#4 Sista paret ut

Ruth Galloway av Elly Griffiths
#6 De utstötta
#7 De öde fälten

Anders Knutas av Mari Jungstedt
#11 Du går inte ensam
#12 Den man älskar

Fjällbackaserien av Camilla Läckberg
#9 Lejontämjaren

Axberg & Jensen av Jonas Moström
#7 Stryparen
#8 Storsjöodjuret

Bara 8 serier i år alltså, men fortfarande 24 böcker. Två böcker i månaden känns som ett bra antal.

8 kommentarer:

  1. Funderar med på att ha en sån här utmaning nästa år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det så slipper jag vara ensam :)

      Radera
  2. Ska göra en sådan utmaning nästa år också. Har massor av Oavslutade serier. ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte riktigt klart för mig i hur många år jag kan ha den här utmaningen, men det funkar nog i några år till :)

      Radera
  3. Bra utmaning, funderat på något liknade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes väldigt bra att ha läst ikapp femton serier i år. Och jag tror faktiskt inte att jag påbörjat så många nya ;)

      Radera
  4. Svar
    1. Både kul och väldigt välbehövlig :)

      Radera