onsdag 23 december 2015

"Två soldater" av Anders Roslund & Börge Hellström

Författare: Anders Roslund & Börge Hellström
Titel: Två soldater
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 686
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Ewert Grens 6
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 4 december 2015




Första meningen: Hon har legat här så länge.

Baksidetext
José Pereira vid Sektionen mot Gängkriminalitet har en vägg fylld av stirrande ansikten. Unga pojkar som agerar som grovt kriminella män och klassas som farligast i Sverige. Han vet att han har ett problem som skenar - ytterligare femtusen svenska pojkar på väg in i kriminella nätverk.

Vi är bröder. Vi är krigare och Fammilj in i döden.

Mitt på väggen sitter två ansikten. Leon och Gabriel. Redan som nioåringar gömde de vapen i sina elevskåp och kapslar med amfetamin under frysdisken på Konsum, tog vilka risker som helst för längtan efter att en dag få höra till.

Tio år senare skriver Leon från fängelsecellen på Aspsås brevet till Gabriel, kärlek älskade bror, den ende han litar på. Brevet är början på den plan som med aggressivitet, våld, död ska föra dem allra högst upp på den där snutväggen. Gabriel väntar på andra sidan men är inte längre själv, han har Wanda. Och det starka band som funnits mellan Leon och Gabriel riskerar för första gången att brytas.

När Leon och två andra gängmedlemmar rymmer från fängelset börjar jakten och kriminalkommissarie Ewert Grens förs hastigt många år tillbaka när han sida vid sida med José Pereira söker en mördare som Grens vet mer om än vad han själv skulle önska.

Min kommentar
Jag har läst de fem tidigare böckerna i den här serien av Roslund & Hellström och verkligen berörts av dem. I deras böcker är alla på något sätt offer, men utan att för den skull hemfalla åt det sentimentala. Det har tagit emot väldigt att börja läsa denna, mest för att den är så ohyggligt tjock, i kombination med att jag blev lite besviken på förra boken.

Språket är tyvärr lika märkligt och onaturligt i denna som det var i Tre sekunder och det är riktigt jobbigt att komma in i historien. Språket känns pretentiöst, som om det försöker vara något annat, speciellt. I början känner jag mig också lite lätt förvirrad över alla saker som författarna verkar tro att jag vet, det känns nästan som att det är ett krav att man är insatt i kriminella gäng. Ett tag funderar jag allvarligt på att ge upp boken. Något jag aldrig gör. Jag är glad att jag fortsatte för det tar sig och antingen så vänjer jag mig vid språket eller så förändras det.

Ewert Grens dyker inte upp förrän på sida 258, alltså en dryg tredjedel in i boken. Det är synd, han är en del av behållningen i de här böckerna. Även om jag faktiskt tycker att han blir lite för filosofisk här och hans ältande om att en polis ingripande får konsekvenser känns bara märkligt till slut. Alla val får konsekvenser. Även så kallade icke-val, när man väljer att göra ingenting. Det är för övrigt väldigt mycket upprepningar och det känns väldigt tjatigt att läsa om samma sak för fjärde eller femte gången. En annan konstighet är att det dyker upp kursiva ord, ibland mitt i meningar, och annat typsnitt. Det är väldigt störande och jag förstår inte tanken med det.

Något jag inte heller förstår är författarnas val att låta Ana och Thom komma med en idé som förmodligen är den mest korkade jag hört. Det är inte byggnader som är kriminella. I vilket fall är det skönt att de inte försöker servera någon enkel förklaring eller lösning, det finns nog tyvärr inte. Boken är på tok för lång och kunde med lätthet ha kortats ner minst 200 sidor.

Det är svårt att skriva om den här boken för den är otroligt frustrerande att läsa. Den är helt utan hopp. Jag blir helt enkelt förbannad. Över att samhället står handlingsförlamat och tittar på, att alla bara skyller ifrån sig (det är ju i och för sig bekvämt att det alltid är någon annans fel) och över att barn kan förvandlas till monster utan empati. Jag vill verkligen inte tro att det är så här och att det går till på det här sättet. Dessvärre vet jag bättre och jag har allra största förtroende för Roslund & Hellström.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,0 och genomsnittet 3,42 (beräknat på 510 betyg).
Goodreads hade den 3,30 i genomsnitt (beräknat på 390 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Två soldater: Romeo and Juliet, TinaO och Bokbrus.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Åh, den här boken har stått länge i min bokhylla utan att jag har kommit mej för att läsa den. Den är så tjock och verkar så hemsk, men ändå vill jag läsa den. Så småningom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog emot väldigt att börja läsa den och jag hade svårt att komma in i den. Men den blev bra och gick förhållandevis snabbt och lätt att läsa :)

      Radera
  2. Jag skulle gärna läsa något av dem, men att börja på en serie med så tjocka böcker bär liksom emot. Har Tre sekunder som hyllvärmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fyra första böckerna är inte så tjocka... men framför allt så är de väldigt mycket bättre än de två senaste :)

      Radera