lördag 19 december 2015

"Demonologi för nybörjare" av Caroline L. Jensen

Författare: Caroline L. Jensen
Titel: Demonologi för nybörjare
Genre: Skräck
Antal sidor: 316
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Kalla kulor
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 november 2015




Första meningen: "Vi borde låta allt gå åt helvete."

Baksidetext
Gud har gått in i väggen, och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan. Dessutom tänker han släppa loss helvetets alla demoner på jorden. Allt detta är Isak omedveten om när han som vanligt går till vaktmästarjobbet på sin gamla skola. Men när Beatrice, grannens allvetande råtta, förklarar för Isak att det enbart är han som kan förhindra apokalypsen, OCH rädda sin älskade, ondskefulla lillasyster, tvingas han ge sig ut på en resa genom helvetets nio kretsar för att möta Satan.

Min kommentar
Den här boken dök upp förra hösten och bara titeln (och baksidetexten) gjorde mig väldigt nyfiken. Dessutom så har jag ju gillat alla noveller jag läst av Caroline L. Jensen. Trots detta så blev inte boken läst. Förrän nu. Den borde ju passa perfekt en månad som går i skräckens tecken.

Jag blev väldigt överraskad när jag började läsa. Om det var något jag inte hade väntat mig så var det en rolig bok och det låter kanske besynnerligt, men det var den. Hejdlöst rolig. Jag bara älskar den här typen av humor. Och anti-hjältar. Det är nämligen så att de som kan rädda världen är två vanliga tonårskillar, det finns inget hjälteskimmer över dem överhuvudtaget. Humorn tillsammans med det mörkt mörka gör att det blir kärlek vid första ögonkastet.

Det är svårt att skriva något vettigt om den här boken och jag har ingen aning om var jag ska börja. Kanske dyker vi rätt ner i Helvetet. Beskrivningen av Helvetet är väldigt detaljerat, jag är inte speciellt insatt i hur det sägs se ut där, men det känns som att författaren har gjort grundlig research. Vi får veta vilka syndare som finns i varje krets och ibland får vi även några namn på de som sitter där. Jag fångas helt och hållet i de underbara beskrivningarna av hur syndarna straffas och favoriten var nog straffet för grooming. Personligen tyckte jag att minst en person saknades i gänget Judas, Brutus och Stalin.

Karaktärerna är väldigt lätta att tycka om (kanske inte demonerna då, men till och med Lucifer har försonande drag) och förutom anti-hjätarna så är favoriterna draken Blärp (jajamän, det finns en drake här också) och råttan Beatrice. Jag är nog ganska svag för talande djur. Relationen mellan Isak och hans medhjälpare Rufus är på gränsen till vacker, det här är äkta bromance.

Vardag blandas vilt med övernaturligheter, ingenting känns omöjligt. Grannar och vänner (ja, ett helt bostadsområde) blir besatta av demoner, men det är inget konstigt med det. Ibland är det splattervarning, men på något sätt så passar det in här och jag störs inte av det. Tonen genom hela boken är fantastisk. Det är en ordentligt skruvad bok, men ändå inte helt sjuk.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 4,2 (beräknat på 15 betyg).
Goodreads hade den 3,94 i genomsnitt (beräknat på 33 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Demonologi för nybörjare: C.R.M. Nilsson, Vargnatts bokhylla och Bokhuset.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Tycker att denna låter trevlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig är nog faktiskt ett bra ord i sammanhanget, lite otippat kanske :)

      Radera
  2. Den är verkligen underhållande :) Har du läst Goda omen av Terry Pratchett och Neil Gaiman? Det är nästan lite samma stuk på dem, fast den här har en mer utpräglad skräckdimension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört en hel del om Goda omen, men har inte läst den. Däremot finns den på min önskelista :)

      Radera
  3. Jahaja. Den här hamnar högt upp på läselistan, hör jag. Borde definitivt passa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var väldigt underhållande och mitt i allt elände skrattade jag flera gånger :)

      Radera