onsdag 30 december 2015

"Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd" av Rachel Joyce

Författare: Rachel Joyce
Titel: Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd
Genre: Drama
Antal sidor: 330
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The unlikely pilgrimage of Harold Fry
Översättare: Katarina Jansson
Serie: -
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2013
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 14 december 2015




Första meningen: Brevet som skulle förändra allt anlände en tisdag.

Baksidetext
En morgon får Harold Fry ett brev ifrån en tidigare kollega, Queenie Hennessy, som berättar att hon är döende i cancer. Harold vill skriva något till Queenie, men vad ska han skriva? Hon har gjort något oerhört fint för honom en gång, men han kan inte minnas riktigt vad.

Han skriver några korta rader och säger till sin hustru Maureen att han går med ett brev till närmsta postlåda. Men när Harold kommer till postlådan kan han inte lägga på brevet. Han går vidare till nästa postlåda och nästa efter den. Harold stöter ihop med en ung flicka som berättar om sin faster som drabbats av cancer. Inspirerad av samtalet får Harold idén att han skall promenera hela vägen upp till sjukhuset där Queenie ligger för döden.

Promenaden från södra delarna av England till Skottland blir till en resa genom Harolds liv och de många minnena. Här finns glimtar från ett äktenskap som allt mer kommit att bli till en börda för de båda. Här finns det ansträngda förhållandet till sonen David som Harold inte har pratat med på länge. Och Queenie som täckte upp för det Harold gjorde den där kvällen på kontoret, det som hon fick sparken för - men vad hände egentligen?

Min kommentar
Sommaren 2013 vann jag den här boken i en tävling hos Norstedts. Då hade jag inte hört talas om boken, men det jag fick höra om den lockade mig inte speciellt mycket. Hur kul kan det vara att läsa om en gubbe som vandrar genom hela England? Tänk vad fel man kan ha. Igen.

Redan från start blir jag väldigt förtjust i de små illustrationerna som finns i början av varje kapitel. De är riktigt söta och illustrerar det som händer. Harold däremot gillar jag inte speciellt mycket. Han verkar vara en kuvad och uppgiven man. Och hans fru är verkligen inget vidare hon heller. För att inte tala om sonen. Nej, karaktärerna är inte speciellt lätta att tycka om.

Medan jag fortsätter läsa så märker jag att jag börjar gilla Harold (hans fru och son tycker jag fortfarande inte om) och jag undrar så vad det är för hemskt han har gjort och vad Queenie egentligen gjorde för honom. Miljön gör också att jag i det närmaste faller pladask för den här boken. Det är en helt fantastisk resa han gör genom England och genom mänskligt psyke. De människor han möter på vägen representerar nog alla typer som finns och Harold växer genom dem allihop. Nog kan jag tycka att han är för mesig ibland, men han är ju godheten själv. De 100 mil och tre månader som han avverkar under de mest usla förhållanden gör honom till en helt annan man. Och hans fru, som vi också får följa parallellt, förändras även hon.

Det här är en sällsamt tragisk historia och jag blir faktiskt nästan golvad när sanningen sipprar fram. Samtidigt så är den också rolig och inte minst hoppingivande. Så länge man lever så finns det tid och är inte försent. Karaktärerna skildras med värme och kärlek och det är nog därför som jag helt kan byta åsikt om dem innan boken är slut.

Boken är väldigt lättläst och det går snabbt, men därmed inte sagt att det är en lättsam historia. Det handlar om sorg och vad den kan göra med människor. Det finns mycket jag tar med mig från den här berättelsen, men allra mest den absolut bästa liknelsen jag läst om hur sorg fungerar (sida 220). Det är som att råka på ett stort hål i marken. I början glömmer man hela tiden bort att det finns där och ramlar ner i det. Efter ett tag lär man sig att gå runt det, trots att det fortfarande finns kvar.

Boktipsets estimerade betyg var 3,6 och genomsnittet 3,49 (beräknat på 143 betyg).
Goodreads hade den 3,88 i genomsnitt (beräknat på 85 588 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd: och dagarna går..., What you readin? och Mimmimariesböcker.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Hm, jag har ju undvikit den här eftersom jag inte var så förtjust i Perfect (hennes andra bok). Men nu blir jag ju onekligen nyfiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var väldigt speciell och just att jag inte hade en aning om vad det egentligen var som hade hänt gjorde att jag gillade den ännu mer. Och resan genom England är fantastisk :)

      Radera
  2. Jag har funderat på både den här och den som heter något med Två sekunder i Byron... men inte kommit till skott. Men nu ligger den här i önskelistan och så får jag se om den blir inhandlad vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får nog jag ta och börja fundera på om jag kanske ska läsa Två sekunder i Byron Hemmings liv :)

      Radera
  3. Den här har stått på läslistan länge och lusten att läsa den har växlat. Nu känns det som att den nog ska läsas.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev överraskad över hur mycket jag faktiskt gillade den :)

      Radera
  4. När jag läste den så tyckte jag att den var lite för schablonig men nu efteråt så minns jag den med värme.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var lite som livet är mest, förutom att man inte brukar ge sig ut på riktigt så långa promenader :)

      Radera