onsdag 2 december 2015

"Lilla stjärna" av John Ajvide Lindqvist

Författare: John Ajvide Lindqvist
Titel: Lilla stjärna
Genre: Skräck
Antal sidor: 446
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Ordfront
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2010
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 11 november 2015




Första meningen: Solliden, Skansen.

Baksidetext
Ett spädbarn, en liten flicka, hittas övergiven i en grop i skogen och växer upp gömd i en källare. Hon har en enastående förmåga: hon kan sjunga helt rent, och härma all musik hon hör. Men hon är sluten i sig själv och utåt uttrycker hon varken känslor eller önskningar.

Samtidigt föd en annan flicka i en alldeles vanlig familj. Hon har inga speciella förmågor, är inte enastående på något sätt. Hon är precis som alla andra - möjligen lite fulare, lite tjockare, lite konstigare. Lite mer utanför.

Det dröjer fjorton år innan de två flickorna möts. Tillsammans sätter de igång en serie händelser som leder fram till Allsång, kaos och ett annat liv.

Och de är inte längre ensamma.

Min kommentar
John Ajvide Lindqvist. Han seglade snabbt upp som en favorit efter tre lästa böcker. Han har helt enkelt skrämt skiten ur mig, på ren svenska. Lilla stjärna liknar på inget sätt de andra jag hittills läst. Och det är faktiskt inte på något bra sätt.

Det kan ha berott på mig, att jag förväntade mig något annat än vad jag faktiskt fick. Efter att ha läst över hundra sidor så tyckte jag att det var en väldigt lång startsträcka på den här boken. Det skulle visa sig att det höll i sig. Jag tyckte aldrig boken kom igång riktigt. Därmed inte sagt att den är händelselös, för det är den sannerligen inte.

Boken börjar ändå lovande, jag undrar vilka andra förmågor den här första tjejen har (det är ju en skräckbok, eller hur?). Sedan övergår plötsligt berättelsen till en "vanlig" ungdomsbok, men den är fortfarande helt OK. Därefter blir den bara som en dålig splatterhistoria. Här finns inget övernaturligt överhuvudtaget. Vilket ju egentligen inte är ett måste, men det var vad jag förväntade mig. Den känns inte heller speciellt trovärdig, åtminstone inte i vissa delar, men är det egentligen ett kriterium för den här typen av bok? Jag kan inte för mitt liv begripa vad JAL vill med den här, men något gissar jag att det är.

Det är en väldigt obehaglig historia, den skrämmer mig men jag blir inte rädd. Den del som är som en ungdomsbok handlar om utanförskap, naturligtvis. Det verkar som att alla känner sig utanför nu mer. Jag har väldigt svårt för att relatera till hela den här identitetssökandegrejen, kanske har jag haft tur när jag alltid har fått vara den jag är. Konstig eller ej. Och som vanligt slutar det där sökandet efter individualism med att de alla blir likadana.

Jag kan inte alls sätta fingret på vad det är som skaver i den här historien, men något är det. Kanske är det för att jag inte gillar någon av karaktärerna, än mindre kan känna igen mig i någon av dem. Kanske är det för att offren själva blir de monster de varit rädda för (det är ju det där med att två fel inte blir ett rätt). Kanske är det för den ovanligt stora mängden lösa trådar; vad hände med Jerry? vad hände med Theres och Teresa? vad hände med alla de andra tjejerna? varför var Theres nedgrävd i skogen? Och av vem? Hur kom det sig att hon kunde sjunga så speciellt? De här sakerna nämndes överhuvudtaget inte och ingen verkar ha funderat över varför och vem. Jag förstår ju att detta inte är den typ av roman som fokuserar på de sakerna, men ett omnämnande/funderande hade kanske varit på sin plats. Och är det förresten en slump att lärjungarna är tolv stycken?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,4 och genomsnittet 3,56 (beräknat på 1 205 betyg).
Goodreads hade den 3,62 i genomsnitt (beräknat på 3 555 betyg).
Jag ger den 3,5
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Lilla stjärna: Eli läser och skriver, Boktoka och Läsa & Lyssna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Jag håller med, är inte heller överförtjust i den. Faktiskt är den nog hans "sämsta". Dålig är den ju inte, men tycker inte den når samma klass som resten han skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att du säger så, jag trodde nästan jag var ensam om att inte riktigt gilla. Men han har ju en gräsligt hög lägstanivå :)

      Radera
  2. Jag vill läsa mer av honom men ska nog hoppa denna tills vidare i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt många som tyckt precis tvärtom om den, så kanske skulle du gilla mer :)

      Radera
  3. Iofs skitbra skräcklitteratur men ändå kanske Ajvides sämsta :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den jag har tyckt minst om av allt jag har läst av honom, men han har en hög lägstanivå :)

      Radera