torsdag 17 december 2015

Hett i hyllan #18

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

För ganska många år sedan så kunde man läsa många inlägg om Flickan med snö i håret av Ninni Schulman. Svenska deckare är ju något som lockar mig väldigt mycket.
Tydligen kunde jag inte längre stå emot i januari 2012, då köpte jag den äntligen. Det måste ha varit något specialerbjudande, den kostade bara 19 kronor. Det är billigt.

Detta är ju första delen i en serie om en journalist, Magdalena Hansson, i Hagfors. Det är ju en ganska så ovanlig miljö för en deckare och det lockar ju alltid, men trots detta och trots att jag läst mängder av positiva saker om hela den här serien (fyra delar har det kommit nu, tydligen) så har jag ännu inte satt tänderna i Flickan med snö i håret. Det verkar som att jag måste sätta upp även denna på boktolvan för 2016. Det känns som att den borde passa i januari, eftersom den verkar ha sin början på nyårsafton.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att se vad du tycker! Jag har läst den här, men inte någon mer. Funderar på att hoppa i serien faktiskt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppa? Som i hoppa över? Nej. Så kan man ju inte göra ;)

      Radera
  2. Har en del sådanna böcker, måste ta att läsa Liftarens guide till galaxen, i alle fall 100 sidor. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liftarens guide till galaxen som är så bra :)

      Radera
  3. Men Monika den här serien måste du påbörja ASAP! Ettan är okej, sedan blir de bättre och bättre. De två senaste har varit superbra! Älskar när deckare utspelar sig i glesbygd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja, jag ska läsa den :) Kanske inte i januari, men det måste ju bli nu på vintern.

      Radera
  4. Jag har också Flickan med snö i håret stående oläst i hyllan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får kanske läsa den samtidigt, som ett projekt :)

      Radera
  5. Jag har läst den här, gillade den :). Var lite extra kul att läsa den då jag bodde i Värmland just då. Funderar på att fortsätta serien nån gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir en extra krydda om man befinner sig i närheten av platsen där boken utspelar sig. Jag har inte så ofta vägarna förbi Värmland, men det får gå ändå :)

      Radera